Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.03.2010 15:50 - И безсмъртието има адрес
Автор: avangardi Категория: История   
Прочетен: 5833 Коментари: 1 Гласове:
10

Последна промяна: 02.03.2010 15:53

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Мемориала на незнайния войн се намира до църквата “Света София” на ул. “Париж” 2 в столицата. Издигнат е в памет на българските войници, пожертвали живота си в името на отечеството. Построен е през 1981 г. Той носи патоса на Вазовата поезия и къс земя от Шипка и Стара Загора, местата, където са се водили едни от най-жестоките боеве през Руско-турската Освободителна война (1877–1878 г.). Лъвът пред паметника е дело на скулптора Андрей Николов.
Представлява  каменна плоча с надпис от онези стихове, с които Вазов възпя Освободителните войни на България. Толкова много оценки са дадени, толкова много политици, историци, публицисти са се изказвали, но никой не го е казал толкова силно колкото Вазов:
“Българийо, за тебе те умряха, една бе ти достойна зарад тях и те достойни за теб бяха. И твойто име кат мълвяха умираха без страх.”
Това е стихът, който с основание сме записали на паметника на Незнайния воин. Това е стихът, който стои като венец и звучи като реквием, който ни изпълва с патриотична гордост, кара ни да изтръпнем всеки път, когато застанем пред този паметник. 
Пред плочата - вечен огън и лъв - символ на България.


image

image 

Три картини от Международна изложба, посветена на 130-та година от Освободителната война, състояла се в България в 2008 г.:

image
Битва за Самарское знамя. Худ. Олег Журавлев
image
Портрет ген. Столетова. Худ. Селма Тодорова


image
На Шипке всё спокойно. Худ. Григорий Фирер

Авторы: Венета Павлова, Ивелина Ватова
Фото: Елена Каркаланова
Радио Болгария

image
Памятник на връх Шипка – един от символите на свободолюбивия български дух


И безсмъртието има адрес

 

Той не възвеличава бляскави победи или дела на прочути пълководци. Не олицетворява национален триумф или възход на държавата. От него лъха тихо величие. Както е тиха почти безмълвната саможертва на онези, които олицетворява. Паметникът на Незнайния български воин в София. От раждането на идеята за изграждането му, до пълното є реализиране изминават 58 години...

На 24.

II.1923 г. ХIХ ОНС приема предложения от земеделското правителство закон, чрез който се създава фонд за издигане на Паметник на Незнайния български войник. Той трябва да увековечи паметта на хиляди българи, загинали през Балканската, Междусъюзническата и Първата световна война. Това става само две години, след като в Европа се появяват първите гробове на незнайния воин, възпоменаващи падналите в приключилата неотдавна световна война. Първи са Франция и Великобритания. Последват ги и други страни победителки. Сред победените България е една от първите, която смята, че има право да почете своите загинали с подобен паметник. Защото техните страдания и саможертва също са принесени върху олтара на отечеството независимо че войната, в която са загинали, е била изгубена въпреки многото бляскави победи.

 

image

След демонтирането на първия Паметник на Незнайния български воин лъвът на А. Николов започва дълго странстване в покрайнините на София. Първоначално е поставен в “детското градче” край Панчарево. През 52-ра е преместендо моста над р. Искър при Горубляне. През 1975 г. военните историци Т. Ташев и Р. Руменин го откриват захвърлен

край къмпинга “Врана”. Лъвската фигура е поставена пред централната фасада на бившия Военноисторически музей. Шест години по-късно лъвът се връща на пост край новия Паметник на Незнайния воин.

 

 

 

Решението да се издигне Паметник на Незнайния български воин показва, че националното ни достойнство е било живо въпреки жестоката криза, в която се намира обществото след подписването на Ньойския договор. Междувременно образът на безименния войник като символ на всеобщата национална саможертва става морален пример във възпитаването на бъдещите офицери ­ вътрешният двор на Военното училище е наречен площад “Незнайният войн”, преименуван през 1934 г. в Площад на българския офицер.

След продължителни обсъждания Министерството на войната решава Паметникът на незнайния български воин да бъде в градинката до източната стена на древната базилика “Св. София”. Тогава се правят първите стъпки към обвързването на тази част от столичния център с много символика и ритуалност. Близкият храм-паметник “Св. Ал. Невски” предстои да бъде осветен, а площадът пред него се очертава като бъдещо място на държавни церемонии. Едновременно със събирането на средства военното министерство възлага на известния скулптор Андрей Николов, който по това време специализира в Рим, да изработи проекта на паметника. Неясно защо Николов е готов едва след четири години и половина. Военният министър ген. Ал. Кисьов обаче не одобрява проекта, защото 17-те скулптурни фигури му се виждат твърде много за такъв паметник. Още повече че съществуващите вече гробове се отличават с изчистена линия и скромен външен вид. В края на 1931 г. А. Николов представя втори проект. И той е одобрен ­ върху каменен постамент с височина 2,5 м ще бъде поставена фигурата на полегнал бронзов лъв, която според художника въплъщава идеята за “младостта на държавата и силата на народа”. Под лъва ще има надпис: “На загиналите за родината ­ вечна слава!”, рамкиран от две уголемени метални копия на ордена “За храброст”. Идеята за саможертвата на героите се допълва от два барелефа на скърбящи жени.

Паметникът на Незнайния войн е завършен на 14.

IХ.1936 г. и подготовка за откриването му започва. Междувременно специалната комисия, която трябва да го приеме, констатира редица дефекти и задължава Андрей Николов да ги поправи със свои средства до четири месеца. В пресата се появяват язвителни критики по адрес на художника и карикатури на лъвската фигура. Едни я оприличават на “задрямало животно, в което няма никакво достойнство”, а други ­ на “зализана котка”. В крайна сметка Паметникът на Незнайния български воин не е открит. Дълги години той ще остане скрит зад дъсчена конструкция. През това време като място за почитане на загиналите се използват паметните плочи на Първи и Шести пехотен полк. Някъде в началото на 1945-а, при започналото разчистване на разрушенията от бомбардировките в столицата паметникът е демонтиран...

 

Официално поклонение на 19.09.1940 г. по случай връщането на Южна Добруджа във Военното гробище в Добрич пред гроб на неизвестен български войник, загинал през

I световна война в добруджанските боеве. Личен архив на автора. Публикува се за първи път.

 

image

 

 

Идеята сякаш е погребана завинаги под руините на стара София. Но се оказва, че като искрица от неугасващия вечен огън тя мъждука сред различни представители на интелигенцията ­ журналисти, писатели, общественици. През февруари 1973 г. Министерството на народната отбрана най-сетне решава паметникът да бъде изграден отново. Специална комисия обсъжда вида му и надписа върху него. Отново се насочват към Вазовото “Новото гробище край Сливница”. Избрани са стиховете: “Българийо, за тебе те умряха, (една бе ти достойна зарад тях) и те за теб достойни, майко бяха...”. Но умишлено е пропуснат последният стих: “и твойто име само кат мълвяха, умираха без страх”. В духа на тогавашната социалистическа идеология е сметнато, че не може да има само едно име, та било то на родината, което да вдъхновява за саможертва ­ ами името на партията ръководителка, че и на Съветския съюз...?! Затова върху паметника има само три стиха. Строежът започва през 1980 г. и след една година е завършен. Новият паметник е на старото място при църквата “Св. София”. Но единственият елемент, който е запазен от предишния проект, е скулптурата на бдящия лъв.

Официалното откриване на Паметника на Незнайния воин е част от грандиозните тържества в чест на 1300 г. от основаването на България. През септември 1981 г. от пет краища на страната тръгват почетни екскорти, които пренасят до столицата кости на неизвестни воини и пръст от знакови за българската бойна слава места. На 22.

По своя замисъл и реализация българският Паметник на Незнайния воин разкрива един по-широк прочит на европейската идея да се увековечи паметта на загиналите. Нашият мемориал се свързва не само с жертвите от Първата световна война. Според първоначалната идея паметникът трябва да символизира саможертвата на героите от войните за постигане на единна и целукопна България. Въхру стъкления саркофаг, който по проекта на Андрей Николов е трябвало да бъде положен в паметника, трябвало да има надпис: “В този саркофаг се съхраняват костите на един храбър български воин, паднал на бойното поле ­ символ на всички загинали за обединението на своя народ. Вечна им слава! 1885, 1912, 1913, 1915, 1918 “Лека нощ навеки си казахте до втората тръба”. През 1981 г. чрез полагането на кости от различни исторически места Паметникът на Незнайния воин се превръща в символичен гроб на всички българи, които през вековете са проливали кръвта си за родната земя. Тази идея е подчертана и с полагането на “свещена пръст” ­ наречена “свещена”, защото в нея се смята, че е попила кръвта на героите. Това е интепретация на старото вярване, че кръвта на жертвата трябва да изтече в земята, за да я очисти и оплоди, т.е. да я направи свещена. В първия паметник се предвиждало да има 30 урни с пръст от места на сражения от Руско-турската до Първата световна. Впоследствие се полагат 15 гилзи със “свещена пръст” от 30 исторически места, при това свързани не само с бойни действия, но и с цялостния държавен и културен възход на България. И докато в европейския контекст националната саможертва е олицетворена чрез тялото на един войник, то в нашия вариант чрез тленните останки на няколко безименни българи символично се конструира тялото на националния герой ­ Незнайния воин, който е апотеоз на жертвата, принесена от нацията ни в името на нашата свобода и независимост.

Горан БЛАГОЕВ

Всебългарското кандило

IХ.1981 г., в навечерието на тогавашния празник на Българската народна армия ­ 23 септември, 15-те гилзи със “свещена пръст” и дървените ковчежета с тленни останки са посрещнати тържествено на пл. “Девети септември” (днес пл. “Александър I”) в присъствието на тогавашното партийно и държавно ръководство. След това към Паметника на Незнайния войн тръгва възпоменателно шествие начело с бронетранспортьор, върху който е поставен саркофаг с тленните останки, изкопани при Плиска, Преслав, Царевец, вр. Шипка, вр. Бузлуджа, Сливница, вр. Околчица, Военното гробище в София, при река Драва в Унгария, Самуиловата крепост край Петрич, Перущица, Батак, Панагюрище, с. Полковник Серафимово в Родопите. Саркофагът е следван от гилзите със свещена пръст, от запален върху жертвеник вечен огън, донесен от паметника на вр.Шипка, от знамена-светини на българската бойна слава, първо от които е прабългарска конска опашка. Въпреки че е белязана от неминуемата за онова време комунстическа символика и риторика, церемонията е впечатляваща. След 20-минутното шествие офицери полагат в криптата на паметника саркофага с костите на неизвестни български воини. Придружаван от министъра на отбраната, председателят на Държавния съвет официално открива мемориала. След това със специална факла запалва вечния огън.

 

Вечният огън край Паметника на Незнайния воин следва универсалната идея за вечната памет на героите ­ докато пламти огънят, ще бъде жива и паметта за тях. В националната ни символика обаче вечният огън олицетворява и едно голямо, всебългарско кандило, запалено върху общия гроб на всички наши герои от името на цялата нация, тъй както всеки човек запалва свещ или кандило в памет на близките си покойници. С този “пламък на паметта” се свързва и огънят, запалван в жертвениците по време на всяка тържествена заря проверка.

image

Той просветлява символично душите на всички българи със спомена за делата и саможертвата на нашите предци. За първи път подобен “пламък на паметта” унас е запален десет години след злополучния Ньойски договор ­ по случай 1000 г. от Симеоновия Златен век и 50 г. от Освобождението, чествани през май 1929 г. Тогава във Велики Преслав е осветен “свещеният огън на българските царе”. В нощта срещу 11 май в новоосветената църква “Св. Св. Кирил и Методий”, съградена върху руините на средновековен храм, с прахан и кремък запалват пламък в голямо кандило. На сутринта след тържествената литургия в присъствието на цар Борис


Подземията на „Света София” разкриват тайните си  

9 Декември 2008

Стефан Галибов  

image В подземията се редуват осветени участъци с такива, в които цари пълен мрак и всяка следваща крачка може да се окаже последна. Снимки: Стефан Галибов

„Абе, какво си се вторачил в тия къртичини под „Света София”? Какво ще стане от тях? Какво ще може да се покаже?”, си спомня архитект Васил Китов скептицизма на колегите си, когато се захванал с проекта за отваряне на пространствата на различните археологически пластове под основите на древния храм. Базиликата „Света София” е от малкото днешни сгради, които могат да се похвалят, че са преживели цялата история на българската държава и дори повече. Многократно разрушаван и построяван наново, християнският храм пази спомените си като отражение на всичко, което  щеше да преживее човек, ако беше възможно да съществува непрекъснато в продължение на 15 века. И ако най-интересното място при хората се намира вътре в тях, в характера и мислите им, то при една сграда истинските разкрития започват под повърхността на основите, в подземията, където са скрити и най-ранните спомени и загадки, където се намира  сърцето й. През последните години сърцето на „Света София” бавно е  размразявано от екип археолози, които извършват своебразна архитектурна психоанализа като връщат църквата в детството и дори още по-назад в момента преди раждането й. Сега църквата е почти  готова с възстановяването на спомените си и няма търпение да започне разказа си…

Демократичните промени след 10 ноември 1989 година заварват църквата „Света София” в едно доста окаяно състояние. Забравена и полузаспала, подобна на апатичния дух на цялата нация от последните години на социализма, втората по старост в столицата раннохристианска базилика е затворена в началото 80-те години като официално е обявено, че предстои реставрация на интериорите. Както се случва с повечето важни културни забележителности (Градската минерална  баня например) в България, църквата вместо да бъде възстановена, е затворена зад табела , която ограничава достъпа на всеки, който би желал да я види.  През 1990 година екип от учени от БАН я заварва непокътната, така, както са я оставили преди 10 години. „Света София” е в пълен батак и изобщо не е пипана от реставраторите, пълна с боклуци, скелета и прах. „През цялото време без изобщо да се работи висеше един надпис пред входа”, спомня си архитект Васил  Китов. „Тогава се реши, че това не може да продължава безкрайно и ми беше възложено да събера екип и оправим батака, като изработим проект за експониране на базиликата и на това, което се намира в основите й”. По това време само се гадаело какво ще се открие отдолу.

image Базиликата „Света София” е втората най-стара църква в София и една от най-големите през 5 век, а и непосредствено след Освобождението в столицата. Снимки: Стефан Галибов

В началото на 21 век архитектът Васил Китов успява да изготви реалистичен план за влизане под основите на „Света София”. Проектът скоро получава  и финансово одобрение и така започва преустройството на античния некропол в добре осветени катакомби. До тях обаче се слиза постепенно и внимателно, като се спазва хронологията и реда на стъпалата, за да не се пропадне внезапно. Само така  се стига  до сърцето на нашия 19-вековен  паметник, кръстен на Божията премъдрост – „Света София”. Църквата  е построена върху античния некропол на града, където са погребани първите христиански мъченици в края на 2 век. По-късно с утвърждаването на християнството като официална религия на римската империя, „Света София” е разширявана поне три пъти. През 6 век църквата е така пострадала от постоянните набези на хуни и готи, че император Юстиниан заповядва базиликата да се изгради отново и да бъде, посветена  на Божията премъдрост - Св.София. След 809 г. когато хан Крум включва Средец в държавната територия на България, особено след покръстването и през цялото българското средновековие храмът продължава активно да се използва предимно като градска съборна църква и  място за погребения. По време на Второто българско царство (12-14 век) тя придобива статута на катедрална митрополитска църква и дава името си на града — София.

image Арх. Васил Китов в подземието на базиликата “Света София”. Снимка: Таня Киркова

В рамките на Османската империя православният храм  е превърнат в джамия, чието минаре се срутва при две големи земетресения. След второто през 18 век, турците се изплашват от  природното бедствие, което смятат за знамение от християнския бог, който според тях е много разгневен. Затова спират да идват на това прокълнато място. Храмът е превърнат в склад за стока чак до Освобождението, което е посрещнато в бъдещата столица  именно със звън от камбана, закачена на клоните на голямо дърво пред „Света София”. В памет на този велик момент църквата нарочно е оставена  без специална камбанария.

За кратко към края на 19 век сградата е била използвана дори като наблюдателната кула на столичната пожарна команда. И понеже  базиликата е в много тежко състояние, тогавашните  енорияши настояват за премахване на древните останки и за строителство на нова църква на същото място. Това се случва преди да се построи храмът “Св. Александър Невски” и другите големи църкви в София. И колкото и да е парадоксално, Светият синод дава разрешение да се премахне старата “Света София” и да се изгради нова голяма църква. Ако това се беше случило, най-вероятно древните предхристиански гробници щяха да са безвъзвратно разрушени и загубени, сърцето в основите на базиликата  щеше да е извадено и окончателно  умъртвено. За щастие Българската академия на науките предприема акция за археологическо проучване на “Света София”  и непосредствено прилежащия терен и така базиликата е спасена в оригиналния си вид от 6 век.

image Все още в катакомбите има разхвърляни стари стълби, железа и други боклуци останали от реставрационните работи. Снимки: Стефан Галибов Все още в катакомбите има разхвърляни стари стълби, железа и други боклуци останали от реставрационните работи. Снимки: Стефан Галибов imageВсе още в катакомбите има разхвърляни стари стълби, железа и други боклуци останали от реставрационните работи. Снимки: Стефан ГалибовimageРазкопките продължават да разкриват все нови и нови пластове от славното минало на Сердика, когато градът е бил от главните културни центрове в тази част на Балканите. Снимки: Стефан Галибов imageЧаст от арките нарочно са оставени изцяло от бетон, за да се припознават като намеса от днешно време - важно условие туристът да разбира по-добре, това което вижда без да бъде съзнателно лъган, че градеж от ново време е на няколко века. Снимки: Стефан ГалибовimageЧовешки силует, изникнал случайно – турист или римски дух, излязъл от поредната гробница? Снимки: Стефан ГалибовimageВ подземията се редуват осветени участъци с такива, в които цари пълен мрак и всяка следваща крачка може да се окаже последна. Снимки: Стефан ГалибовimageТочно под дупката на олтара, където богомолците хвърлят монети за здраве, се намират римските останки. Снимки: Стефан ГалибовimageПодобно специално осветление създава усещане за истинско мистично преживяване. Снимки: Стефан ГалибовimageСтабилният римски градеж е оставен в автентичния си вид, за разлика от възстановките в подлеза при Президентството. Снимки: Стефан ГалибовimageВ някои от от по-скромните гробници се предполага, че са погребани първите христиански мъченици в тази част на римската империя. Снимки: Стефан ГалибовimageБазиликата „Света София” е втората най-стара църква в София и една от най-големите през 5 век, а и непосредствено след Освобождението в столицата. Снимки: Стефан ГалибовimageИз тесните катакомби човек се чувства откривател на един отдавна изгубен свят. Снимки: Стефан ГалибовimageАвтентични римски стенописи от края на 2 в. украсяват вътрешността на аристократична гробница в сердикийския некропол, намиращ се в основите на бъдещата„Света София”. Снимки: Стефан ГалибовimageИзлята от бетон плоча крепи тавана в „Света София”. Снимки: Стефан Галибов imageОгромни камъни, които най-вероятно са част от първите основи на църквата-края на 4 -началото на 5 век. Снимки: Стефан Галибов

Първото съвременно възстановяване и основна реконструкция на храма приключва през 1930 г. Пет години по-късно се извършва системно проучване и реставрация под ръководството на професор Богдан Филов  и архитект Александър Рашенов. През 1955 г. храмът, както и другата по-стара от нея сграда, оцеляла от римската епоха на Сердика, ротондата „Св. Георги“ са обявени за паметници на културата. По-късно „Света София” е възстановена като трикорабна кръстокуполна базилика с три масивни олтара. През 80-те и 90-те години на 20 век след като църквата отново е реставрирана и консервирана с образ най-близък с късноантичния и средновековен оригинал, а на южната й фасада е изграден главният официален мемориал на Република България - Паметникът на незнайния войн („Вечният огън“), най-неочаквано под нея и в непосредствена близост са открити още няколко гробници и катакомби. Това дава ход на сложен и дългогодишен архитектурно-исторически проект за подробно изследване, реставрация и експонация на целия християнски култов комплекс.
От 1994  до 1999 се извършва първия етап на реставрационния проект над кота нула  в самата базилика. След това тази част е върната на”Светия синод”, на богомолците и  на цялата наша общественост. После започва работата по структурите, лежащи  под кота нула. Те са извършени от колектив на Музея за история на София под ръководството на Косьо Шалганов. Работи се при неимоверно трудни условия, защото тук не може да се приложи каквато и да е повдигателна механизация. „Имайте предвид, че пръстта беше догоре. Това не е бетонна плоча, това е армирана настилка”, обяснява архитект Китов. Цялото това пространство е разкопано внимателно, прецизно и пръстта е извличана на ръка кофа по кофа. Къртовски труд.

image Точно под дупката на олтара, където богомолците хвърлят монети за здраве, се намират римските останки. Снимки: Стефан Галибов

Първоначално проект за експониране на скритите под основите на “Света София” старини е изготвен в 2001 г.  Окончателният архитектурен план за експониране на всичко под кота нула е изготвен до 2005 година.  Този проект е приет от Института за паметници на културата без забележки, с една препоръка - да бъде проучена възможността за интегриране на евентуалната археология, на която ще се попадне в бъдеще извън обхвата на базиликата в новите катакомби - музей. Това се отнася до всички артефакти, открити  северно и западно от базиликата като се планира разширяване на археологическите разкопки. Работата по консервацията на това, което е запазено отдолу  продължава до първата половина на 2006 г. и е преустановена поради липса на средства.

През 2008 година най-сетне се отпуска значителна сума за продължаване на консервационно - реставрационните работи под базиликата. „През следващата година имаме  сериозно обещание за една значителна сума да бъде отпусната с надеждата, че в обозримо бъдеще това, което има тук като дадености ще може да  бъде представено на хората по  съвременен и достоен начин”, казва архитект Китов.

Днес до пространството около древния некропол под базиликата се слиза по подвижни стълби и се крепи на временни  подпори. Има проект за цялостна бетонна плоча над изровените пространства. Засега  са направени 40% от плочата, която трябва да укрепи подземния музей. Пространството към абсидата от гробница 16 вече е разчистено и бетонната плоча е налице. В останалите пространства още се мотаят останки от реставрационните работи. Предстои да се извършат цял букет от електрически инсталации, състоящ се от  11 - 12 електропроекта, сред които има и  оборудване за специално режисирано художествено осветление. „За изготвянето му е ангажирана една от  трите най-добри фирми в света”, обяснява архитект Китов. „Така че човек като слезе тук - да получава истинско  преживяване …” Необходимо е и да се изгради и добра вентилация, защото въздухът в подземията недостига. Не се налага допълнително отопление или охлаждане– температурният  режим  в катакомбите е постоянен- и през лятото и през зимата се поддържа еднаква постоянна температура. Първоначално до тези нива под църквата не е имало достъп навсякъде, защото некрополът не е вграден съзнателно в  основите на базиликата. Сегашните отвори са избивани едва през последните години, за да стане възможно да се върви  на едно ниво под целия под на църквата, а не да се налага  посетителят да се качва непрекъснато до най-горе и после да слиза до най-долу само, за да премине от една гробница до друга.

image Стабилният римски градеж е оставен в автентичния си вид, за разлика от възстановките в подлеза при Президентството. Снимки: Стефан Галибов

Истинската трудност пред екипа на Васил Китов е не просто да се изровят някакви старини, а да бъде осигурен достъп до тяхното първично месторазположение в естествената им среда, така че да не се пренасят в музей.  „В момента вече сме стигнали дотам, че около 95% от всичко, което има като площ под базиликата е достъпно, макар и някъде да се налага да се внимава доста и човек да излиза накрая, окичен в дреха от паяжини и прах”.
Независимо от плановете за стабилни, непреносими стълби, пасарелки и платформи за минаване, в момента слизането в своеобразните катакомби под базиликата е истинско приключение в стил Индиана Джоунс и това го прави неповторимо изживяване. На всяка крачка човек очаква да изскочи скелет или да го уцели стрела. А ако случайно изостанеш много от основната група, рискуваш да останеш на тъмно, когато изгасят централното осветление. Това може да те превърне в истински забележителен експонат от по-ново време за следващия тур на поредната група… Предвижда се само около 5% от общата площ на подземието да остане недостъпно за широката публика. Там ще продължат да работят специалистите.

Какво ще може да се види в подземията

Гробниците от сердикийския некропол от 2 век. Материални останки от всички църкви, които са предходни на днешната базилика - тоест от 4-те църкви, които са били на мястото на днешния храм. На практика от всички предишни църкви има запазени интересни, декоративни, художествени, значими останки.  Например - от разширението на първата църква е запазен  мозаечен килим, с 80 кв. м . площ. От третата и от  четвъртата църква има съхранени по-малки фрагменти от раннохристиански символи, изобразени  също върху мозайки. Към средата на екскурзоводния маршрут има изкусно изписана гробница.  На определени места са предвидени малки пространства, на които ще бъдат изложени различни експонати от цялостния археологичен комплекс на древна Сердика. Всичко това ще бъде експонирано на фона на стени, естествено изсечени при прокопаването на тунела, виещ се между гробници, останки от църквата в различни епохи и археологически експонати, разкрити на различни нива под земята. „Това не са съвременни зидове, правени днес, а единствено укрепени  стени от гола пръст и камъни от преди много векове. Не искаме да привнасяме нищо изкуствено, защото то би развалило общото впечатление, че се намираш на едно автентично място. Има много спорове между колеги в кои времена какви преустройства са били направени. Аз нямам самочувствието да казвам кое как е било със сигурност и затова прецених, че е по-добре да оставим всичко в  този вид, в който сме го намерили или поне максимално близко, така че и следващите поколения учени да имат шанса да открият своите хипотези. Дори не направихме  допълнителна фугировка в кирпичените тухли. Само почистихме от прахта. Единственото, което си позволихме да измажем е привнесеното от екипа на проф. Рашенов, като едно сигниране на 20 век.”

image Из тесните катакомби човек се чувства откривател на един отдавна изгубен свят. Снимки: Стефан Галибов

По отношение на горната част на църквата, най-големите трудности на архелозите не са свързани с технически или материални проблеми. „Трябваше да се противопоставим на искането на духовниците базиликата да бъде  измазана из основи отвътре. Те искаха това нещо да бъде направено от гледна точка на едно евентуално бъдещо осъвременено изписване на храма. Нашата философия беше, че тази постройка преживяла няколко земетресения през последните 1500 години, не търпи  радикални нови преустройства, които биха унищожили автентичния дух на мястото.” Екипът решава дори да остави многото кърпежи в мазилката, за да не изкривяват впечатленията на посетителите.

Според архитект Китов има три основни неща, които трябва да бъдат направени горе, в храмовото пространство. Ще се промени отоплителната инсталация, за да изчезнат грозните петна от радиатори. „Действат много зле на стената - от конвекцията се получават напрашавания и потъмнявания върху повърхността”.Трябва да се почистят основно опушените стени в храма и да се сменят восъчните свещи с електрически (както е навсякъде в цивилизования свят), за спре и за в бъдеще този много вреден за сградата процес. Предвижда се да бъде изградена добра информационна система, така че човек , както в един музей на съвременно ниво, да може да  слуша в слушалки обясненията на специалиста, без да пречи на когото и да било. Чак, когато всички тези неща бъдат  направени, „Света София” ще може да разказва освен на специалистите и на всички нас - обикновените посетители своята история. Дано световната финансова криза в комбинация с уникалната българска  политическа и управленска некадърност на всички нива не замразят отново за десетилетия сърцето на една от най-старите църкви на Балканите.

III, премиера А. Ляпчев, министри и учени, Варненският и Великопреславски митрополит Симеон запалва от кандилото “свещения огън” и го благославя. Следва парад на почетните части от Варненския и Шуменския гарнизон. В полунощ огънят е предаден на първите факлоносци, които тръгват в два основни лъча, за да го пренесат до всички кътчета на България. След няколко дни огънят е донесен в параклиса на двореца в София и запален в кандило, “за да се съхрани пламъкът му за вечни времена”. Светият Синод призовава миряните да посрещнат “свещения огън” с почест, каквато се оказва на пасхалния огън, “та свещената му светлина да огрее всяка колиба и паланка, за да разпали след безмерните злочестия в душите национална гордост и надежда в бъдещето, да крепи вярата на българския народ в неговата борба и да го ръководи по пътя на родолюбието.”



Гласувай:
10




1. iliada - чЕСТИТ ПРАЗНИК И ПРАКРАСНА ВЕЧЕР ПРАЗНИЧНА ТИ ЖЕЛАЯ ,СКЪПО ПРИЯТЕЛЧЕ!
03.03.2010 20:53
Българио, любима,
с необятна красота,
що страдала си, мила,
в тез тежки времена!

Поробителят народен
те измъчва с векове,
но ти успя да се пребориш
за свойте синове!

Синовете ти велики,
знайни и незнайни,
на Балкана кралевити
дадоха душа,
в името, родино,
на свободната земя!

И ето че успяха
да отхвърлят мюсюлманската съдба,
да прогонят смело турците
от твоите крила!

Звън камбанен
на християнска църква
огласява празничната нош,
нощ, която ще блещука във сърцата
на цял един народ! - 3 март 1878г.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: avangardi
Категория: Изкуство
Прочетен: 8338439
Постинги: 1980
Коментари: 10405
Гласове: 95892
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930