Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.04 15:56 - 500 г. от рождението на Тинторето
Автор: avangardi Категория: Изкуство   
Прочетен: 386 Коментари: 4 Гласове:
24


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 image  

Снимка: Тема

Живописецът Якопо Робусти (1518 или 1519 – 1594), по-известен като Тинторето, е рисувал без умора. Безценните шедьоври на този художник украсяват днес най-добрите музеи в света. Той с пълно право се нарежда сред най-великите майстори на XVI век.

В навечерието на 500-годишнината от рождението на гения Музеят Валраф-Рихарц в Кьолн представи безпрецедентна изложба „Тинторето – раждането на звездата“, отразяваща най-ярките и интересни моменти от творчеството на този представител на венецианската школа на късния Ренесанс. От нея можем да научим неизвестни по-рано факти, засягащи творчеството на Тинторето. Тези сведения излязоха на бял свят благодарение на изследване, проведено от група кьолнски учени-изкуствоведи под ръководството на Роланд Кришел.

Работа за помощниците на майстора

Тинторето често е изобразявал разсъблечена и полуразсъблечена женска фигура. Той е обичал да представя жените като съблазнителки. Тази роля в неговите платна са играли и камериерки, и музи, и принцеси, и проститутки, и дори героините от библейските легенди.


image



Впрочем, видният германски изкуствовед и един от най-добрите познавачи на творчеството на Тинторето Роланд Кришел се съмнява, че всички жени, нарисувани на платната на великия венецианец, са дело на неговата четка. Например, главите на героите на прочутата картина на Тинторето „Грехопадението на Адам и Ева“ (ок. 1550-1551 г.)най-вероятно са нарисувани от неговия помощник Джовани Галици, смята експертът.

„Нито един женски портрет не е дело на Тинторето. Неговият връх са зрелите мъже“, твърди Кришел, позовавайки се на портретите, създадени от Тинторето по поръчка, когато е бил още млад художник. Според експерта рисуването на глави и ръце на персонажите на картините на Тинторето, а също така на миниатюрните фигурки на хора на големите платна на майстора са влизали в задълженията на неговите помощници. Такива като Джовани Галици.


image


Виртуоз на италианската живопис

Интересът към изобразяването на пластични фигури в претенциозни пози, напълно новото разбиране на пространството, сложните ракурси, драматизма и дълбочината на композиционните решения, художественият стил на младия Тинторето, който въобще не се е съмнявал в своята гениалност, буквално са разтърсили Венеция. „Той е искал да извърши революция във венецианската живопис. Той не е признавал повърхностните композиции, стремял се е с помощта на светлината да “хване“ фигурите от картините“, пояснява Роланд Кришел.

Тинторето се е обръщал към маниеризма – художествен стил, който се изразява в нарушенията на ренесансовата хармония и балансираност, а също използването на силни цветови контрасти. Този живописец си е спечелил славата не само на бърз и продуктивно работещ, но също така на провокативен и изобретателен художник. Той не е страдал от липса на поръчки. Клиентите му са били подкупени не само от неговия талант, но и от неговите необичайни идеи и използваните хитри трикове.

image

 „Той е искал да извърши революция във венецианската живопис - твърди Роланд Кришел
--------------------

И днес картините на Тинторето ни поразяват със своята цветова гама и динамизъм. В сравнение с майстора, притежаващ жив ум, неуморима фантазия и изискан вкус, Джовани Галици е бил само занаятчия, способен добросъвестно да материализира блестящите идеи на младия гений. Между впрочем, това, че в началото на своето творчество Тинторето е имал такъв помощник, учените откриха съвсем наскоро. „Ранният Тинторето учудваше изследователите с доста въпроси, което и даде повод за нашия научен проект“, заяви пред "Дойче Веле" Роланд Кришел.


Верният помощник


Якопо Робусти, получил прозвището Тинторето /в превод с италиански - „малкият бояджия“/, е роден в семейството на обикновен венециански бояджия, но още като юноша е имал големи амбиции.

Той е бил само на 20 години, когато открива свое ателие. Младежът е работил изключително много и с голяма скорост, рисувайки на своите мащабни платна всичко поред – църкви, домове, дворците на дожите. А когато е било необходимо бързо да припечели, той е рисувал стени, мебели и дори музикални инструменти, украсявайки ги с популярните по онова време еротични сцени, религиозни мотиви, алегорични фигури.

Дълги години се е смятало, че Тинторето е бил трудолюбив самотен художник, но това не е така, заяви Роланд Кришел. Изкуствоведът твърди, че в действителност още в ранните години този живописец е бил подизпълнител. По онова време много големи художници, включително Тициан, са имали асистенти. Според Кришел и Тинторето е наел още в началото на своето творчество такъв помощник.

Джовани Галици, на който се пада тази роля, е смятан от изкуствоведите за художник, който е копирал Тинторето. Но се оказва, че той е помагал на майстора. Една от картините, за която е помогнал на Тинторето, е „Лабиринтът на любовта“, посочва германският експерт. Според сведенията, получени в резултат на проведените под негово ръководство изследвания, фигурите на хората на това платно са нарисувани не от Тинторето, а от Джовани Галици.

http://temaonline.bg/publication/10617-500-%D0%B3.-%D0%BE%D1%82-%D1%80%D0%BE%D0%B6%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5%D1%82%D0%BE-%D0%BD%D0%B0-%D0%A2%D0%B8%D0%BD%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B5%D1%82%D0%BE-/

Тинторето рисувал със стъклен прах Майсторите на четката използвали и шпакла
image
 Стъкла придават блясък на тази картина на Лоренцо Лото
 фото АП      
Тайната на струящата светлина във венецианската живопис е в малките парченца стъкло, с които художниците пълнели творбите си. Откъде идва специфичният блясък в картините на Тинторето и други художници от венецианския Ренесанс се запитала Барбара Бери. Тя е специалист по консервация в Националната художествена галерия във Вашингтон, уточнява Асошиейтед прес. Използвайки електронен микроскоп, тя установява, че майсторите са прибавяли към боите си малки парченца стъкло и стъклен прах. Открива го при анализа на картини на Тинторето и Лоренцо Лото. Някои стъкълца са с големина до 2 см. Досега се смяташе, че особената светлина във венецианската живопис идва от смесването на боите със специални субстанции, взимани от аптеките, както е било широко разпространено тогава в Европа. По същото време художниците изобретили и шпаклата за размесване и нанасяне на боите. Така творбите им се превръщали в брилиянтни шедьоври на колорита. Но специалисти по визуални изкуства от Ню Йорк открили, че във Венеция е съществувал специален пазар за оцветители и бои един век преди той да се появи в която и да е друга част на Европа. Ровейки се из архивите на Венеция, те попаднали на списък със стоки, продавани в магазина за бои и материали, който съдържал 102 артикула. А това говори за твърде добре развит бизнес по отношение на средствата и материалите, използвани от венецианските майстори. "Стъкленото рисуване", както вече наричат откритието на Бери, е направо революция в света на изкуствознанието, смятат познавачи. 
http://paper.standartnews.com/bg/article.php?d=2005-08-26&article=16836
  •  







Гласувай:
24
0



1. donchevav - Харесвам епохата на Късния Ре...
17.04 12:33

Харесвам епохата на Късния Ренесанс - и в литературата, и в живописта. Творбите на художниците от Венецианската школа Тициан, Тинторето и Веронезе са сред любимите ми - с драматизма, типичен за този последен етап на Възраждането, с контраста в цветовете и светлосенките, с меката, приглушена тъга, породена от разколебаването на вярата в човешката сила и непогрешимост.
Светлина и елегантност - от една страна, и вулканична сплав от талант и енергия, от друга - това е Тинторето. Харесва ми тази малко бъбрива "повествователност" на платната - всяка картина разказва история, всеки образ е не просто загатнат, а "сюжетно" ситуиран. Любима картина ми е "Раят" - с години можеш да я гледаш и да откриваш нови вълнуващи детайли:) Това за помощника не го знаех, чела съм, че Тинторето бил доста саможив човек, единак, който имал самочувствието, че може да се пребори с всяка трудна, непосилна за друг поръчка... Винаги съм се чудела как е насмогвал с тези огромни платна:))) Но защо не - всички художници са имали ученици и помощници, дори Леонардо и Микеланджело, логично е, особено при такива грандиозни и трудоемки проекти като "Раят" или "Чудото на Свети Марко", или "Страшният съд".
Благодаря за пълната и онагледена информация! Поздрави, Или!
цитирай
2. avangardi - Повече слънце да има в душата ти, Вени!
17.04 13:59
donchevav написа:

Харесвам епохата на Късния Ренесанс - и в литературата, и в живописта. Творбите на художниците от Венецианската школа Тициан, Тинторето и Веронезе са сред любимите ми - с драматизма, типичен за този последен етап на Възраждането, с контраста в цветовете и светлосенките, с меката, приглушена тъга, породена от разколебаването на вярата в човешката сила и непогрешимост.
Светлина и елегантност - от една страна, и вулканична сплав от талант и енергия, от друга - това е Тинторето. Харесва ми тази малко бъбрива "повествователност" на платната - всяка картина разказва история, всеки образ е не просто загатнат, а "сюжетно" ситуиран. Любима картина ми е "Раят" - с години можеш да я гледаш и да откриваш нови вълнуващи детайли:) Това за помощника не го знаех, чела съм, че Тинторето бил доста саможив човек, единак, който имал самочувствието, че може да се пребори с всяка трудна, непосилна за друг поръчка... Винаги съм се чудела как е насмогвал с тези огромни платна:))) Но защо не - всички художници са имали ученици и помощници, дори Леонардо и Микеланджело, логично е, особено при такива грандиозни и трудоемки проекти като "Раят" или "Чудото на Свети Марко", или "Страшният съд".
Благодаря за пълната и онагледена информация! Поздрави, Или!

Италиански живописец от епохата на късния Ренесанс, представител на Венецианската школа. Монументални, сложни барокови композиционни решения, неочаквани ракурси и драматични светлосенъчни ефекти в "Тайната вечеря" в църквата "Сан Джорджо Маджоре", в "Чудото на свети Марко" в Галерията на Академията - Венеция, и др. Какво повече мога да кажа за Тинторето. Доста дълъг и красив коментар си написала!
Желая ти великолепна пролетна магия! Бъди щастлива! Прегръдки!
цитирай
3. shtaparov - Отличен художник без съмнение- ...
18.04 11:47
Отличен художник без съмнение- пред него Пикасо е като дете,което сега се учи да рисува. Ако беше жив,сега щеше да навърши 500 години и да подкара 501 :)) Мир на праха му- неговото изкуство остава с нас.
цитирай
4. avangardi - Благодаря, shtaparov!
18.04 14:25
shtaparov написа:
Отличен художник без съмнение- пред него Пикасо е като дете,което сега се учи да рисува. Ако беше жив,сега щеше да навърши 500 години и да подкара 501 :)) Мир на праха му- неговото изкуство остава с нас.

Тинторето има много малко ученици. На първо място това са двамата му сина Доменико и Марко, които често работят заедно с него, но имат и самостоятелни творби. И пак не са достигнали майсторството на Тинторето. В Пикасо намираме ново творчество - полага основите на кубизма. Той е един от гениите на ХХ век, с изключително характерен стил, който трудно може да бъде сбъркан. Трудно се вместват двамата майстори.
Нека изкуството на Тинторето остане с нас. Желая ти прекрасни пролетни дни! Поздрави!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: avangardi
Категория: Изкуство
Прочетен: 5252897
Постинги: 1768
Коментари: 9510
Гласове: 65397
Календар
«  Април, 2018  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30