2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. dobrota
8. bojil
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Прочетен: 591 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 02.11.2007 10:23
|
В образованието има чудесни директори и инициативни педагози, но няма истински мениджъри, смята икономистът Димитър Стефанов
Юлиана Бончева
ВИЗИТКА
Доц. Димитър Стефанов преподава макроикономика в Стопанския факултет на СУ "Св. Кл. Охридски". Той е първият председател на надзорния съвет на Агенцията за приватизация. Беше депутат в 39-ото Народно събрание.
- Доц. Стефанов, какви са поуките от учителската стачка?
- Знаете ли как определиха кризата с ипотечните кредити в САЩ - нарекоха я wake up call ("зов за събуждане"). Нашата учителска стачка е същото - призив за реформи. Ако тази стачка не бъде разчетена като алармен сигнал и не последват категорични и бързи реформи, ще се стигне до развитие като онова през 1996-1997 г. И после реформи все пак ще има, но под натиска на кризата. Събуждане за реформи - това е.
- | Ако бяхте съветник на Станишев, Вълчев и Орешарски, притиснати от искане за 100% скок на учителските заплати, какво щяхте да им препоръчате? |
- | Веднага ще ви посоча една нестандартна идея. Очевидно е, че скок със 100% е прекалено рязко, ударно повишение. А в икономиката резките движения не са полезни. За да няма шок, можеше да се договори "пакт за стабилност и реформи". Правителството казва на учителите: сега може да ви дадем 20% (или 50%) реално увеличение, а за останалите проценти ще получите лихвоносни ценни книжа. И в следващите години държавата ще изплаща тези облигации - от бюджетния излишък. |
Така ще има плавност, няма да има резки движения. Няма да има изсипване на много пари накуп, повишението ще се разсрочи във времето и за 4-5 години ще се абсорбира от икономиката. Това е частта "стабилност" в пакта, но по-съществената част са реформите.
- | И какво трябва да пише в тази част от пакта според вас? |
- | Сега се говори, че на директорите трябва да се даде по-голяма автономия. Според мен трябва да направим по-смела крачка - в училищата трябва да се вкарат квазисобственици. Нали все говорим за публично-частно партньорство - още следваща година да има програма за създаване на такива партньорства в училищата. |
- | Как ще стане? |
- | Може да се започне с няколко пилотни проекта, с няколко училища. Общината обявява конкурс, кани учителски екипи да поемат управлението на училището. На тези екипи може да се предложат договори - за 5, за 10 години, с клауза за последващо изкупуване. Идеята е да се поощрят инициативните. В София със сигурност ще се намерят много учители мениджъри. |
- | И с какви пари ще работят? |
- | Училището пак ще получава субсидия от бюджета, както и сега, но мениджърският екип, квазисобствениците със сигурност ще са по-мотивирани да управляват по-добре тези средства и да търсят и други източници. |
- | Но как ще убедите предприемчивите учители да си "сложат главата в торбата" при положение, че не е ясно колко пари ще получи тяхното училище догодина и какво ще му хрумне на следващото правителство? |
- | Точно затова ще се подписват дългосрочни договори и двете страни ще поемат съответни задължения. |
- | Не е ли по-добре да се въведе ваучерната система - всяко дете получава ваучери и семейството избира къде да ги инвестира, а после бюджетът ги осребрява - превежда парите на избраното училище? |
- | Това, което аз предлагам - да влязат квазисобственици, и ваучерната система могат да се допълнят, едното не пречи на другото. Така наистина ще се създаде конкуренция между държавни, общински и частни училища. И сега има чудесни директори и инициативни учители, но няма истински мениджъри. Същото е и в здравеопазването. Сега има медицински управител, но той е просто един от лекарите - кърпи положението и се надява на по-голям бюджет следващата година. Друго ще е, ако е мениджър на клиниката, ако е подписал 10-годишен договор с клауза за последващо изкупуване, ако на училищния директор и на най-предприемчивите преподаватели се даде подобна възможност... Държавата трябва да даде шанс, да събуди мотивация. |
Някои казват - първо съкращения на излишния персонал, после реформи. Аз мисля, че бързо трябва да се задейства публично-частното партньорство, да се дадат повече правомощия на учителските екипи и те да решават кой е излишен и кой не. Не може министър или чиновник да хване ножицата и да каже - режем бройката на учителите в България примерно с 20%, а на чистачките и пазачите - с 50%. Не е правилно това механично рязане, мениджърът най-добре знае кой е излишен, кой е полезен и кой каква заплата заслужава.
- | Има ли полезен ход правителството, за да не заприлича страната ни на "мексиканска вълна" от стачки и митинги на недоволни от ниските си заплати групи? |
- | Има два сценария. Единият е управляващите да продължат да отлагат непопулярните реформи. Другият е да започнат да ги правят. Интересното е, че и двата сценария може да им костват падане от власт. |
- | Не е ли време за сериозна дискусия за бюджетния излишък - колко да е голям, как да се харчи и какъв процент да се спестява? |
- | Практиката на трупане на огромни излишъци е порочна. Знаете ли, че ние сме по-зле от немците? Всеки западногерманец плаща данък "солидарност" за Източна Германия. А ние плащаме данък "стабилност", маскиран като бюджетен излишък. Ето, за тази година се очертава излишък от около 3 млрд. лева. Разделете го на 7.5 милиона българи, излиза по 400 лева на човек - от бебето до бабата. |
Да не говорим, че по маастрихтските критерии, може да си позволим бюджетен дефицит - стига да не е над 3% от БВП. Значи, вместо да остави тези милиарди на разположение на хората, които са ги заработили, или да ги инвестира в магистрали, държавата ги събира под формата на данъци и ги замразява, трупа запаси. Защото имало голям дефицит по текущата сметка. А защо има такъв дефицит и как да го намалим? Разговорите спират дотук. Ето това е най-тревожното у нас - че няма сериозна дискусия по очевидните проблеми. Как ще стигнем до решения без спорове? Всички повтарят като заклинание "дефицит по текущата сметка", а никой не говори защо го има и как да го преодолеем. Борда или го критикуват безпринципно, или го бранят безкритично. А тази система трябва да се развие.
- | Интересно как би могла да се развие? |
- | Първата стъпка е да въведем още един борд - имаме паричен, да въведем и фискален, защото излишъкът е точно това - фискален борд. Излишъкът обаче не е регламентиран. Сега правителството записва в бюджета 300 милиона, а той се оказва 3 милиарда лева. Защо да не фиксираме размера му със закон? |
- | И какво ще спечелим с това? |
- | Контрол и ред. Тогава министрите няма да се бият кой да излапа лъвския пай от излишъка, а гражданите няма да хранят напразни надежди, че доходите им може да бъдат вдигнати, като се бръкне в излишъка. Не забелязвате ли, че всички конфликти се въртят около този излишък. Най-добре е размерът му да бъде фиксиран и всичко да е ясно още с приемането на годишния бюджет. |
Другото важно нещо е да се разработи стратегия за излизане от валутния борд, за да е ясен пътят и да няма изкушения.
- | Защо изход? |
- | Изход - в смисъл да направим поносим дефицита по текущата сметка, да стопим дисбалансите, да увеличим спестяванията. |
- | Как могат да се увеличат спестяванията? |
- | Вече споменах един начин - вместо да раздаваш левове на учителите, даваш им облигации, които бюджетът ще изплаща през следващите години - така веднага правиш 1-2 милиарда спестявания. Управляващите непрекъснато говорят, че у нас била ниска производителността на труда. А къде им е стратегията за повишаване на продуктивността? Цялата администрация не ражда никакви идеи. Не можахме да превърнем системата на валутен борд от стратегия на стабилност в стратегия за растеж. |
- И Естония е с валутен борд като нас, а има 10-11% годишен ръст, нали?
- | Точно така. Естония впрочем също има огромен дефицит по текущата сметка като нас, през последните години има и бюджетен излишък в рамките на 1.6 до 2.5%. Но Естония има двуцифрен ръст на икономиката, а ние сме с 5-6%. Защото нашето правителството набляга на стабилността, трупа излишъци и резерви, а не прави реформи. |
При кризата от 1996 г. България извади голям късмет, защото се появи готова рецепта - валутният борд. Дойдоха и ни натикаха в гърлото лъжицата с горчивото лекарство, но то ни спаси. Така се случи и в Естония. Там обаче екипът, който въведе валутния борд, управлява от 1991 г. досега - повече от успешно. А у нас има чести смени на правителства и никаква приемственост. Затова дишаме праха на Естония.
- | Направете прогноза какво ще се случи у нас? |
- | Възможно е да последва нова криза - спусъкът може да са лекарски или други протести, не зная, но ще има шок. Защото се поддържа стабилност на прекалено висока цена - с огромни излишъци, а в същото време остават гладни, недофинансирани здравеопазването, образованието. Най-големият проблем е, че трябва да се постигне обществен консенсус какво да се прави, но нямаме рецепта. Нашите университети не произвеждат идеи - къде са им рецептите? Какво прави БАН? Написа някакъв доклад по поръчка на президента и това е. БАН беше елитът, най-добрият в икономическата наука у нас, а сега просто оцелява. А къде е Централната банка? БНБ трябва да е генератор, мозъчен тръст за реформи. Но не е. |
Кризите и недоволството раждат реформи, но е необходимо и лидерство. У нас кризата и недоволството са налице, но липсва лидерство.
segabg
Преди националната жп стачка България ча...
Тая телевизия ...
2. разкази за художници avangardi-блог вълна
3. ДВУЕЗИЧНА БИБЛИОТЕКА с преводна литература
4. онлайн радио
5. Музика
6. 65 думи със специфичен правопис
7. impressio
8. обекти
9. сензация
10. новото познание
11. sofiadailyexpress
12. fakti.bg
13. Искам да знам
14. братле
15. изумително