Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.04.2021 10:25 - " Сам съм, други няма"
Автор: leonleonovpom2 Категория: История   
Прочетен: 4570 Коментари: 25 Гласове:
35


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 На този ден, -20- ти априлий е избухнало Априлското въстание!
Въстаническите ръководители са били наясно, че те не могат да се противопоставят на империята, но чрез този акт ще отворят вратата на свободата!
 Жертват се в нейно име!
Сега официално , въстанието се чества на друга дата, май месец, но е останало в народната памет, като Априлското!
То си има много герои, влезли и в Пантеона им! Напълно заслужено!

Но има един, който се откроява особено с подвига си!
Васил Петлешков!
Със саможертвата си, да спаси Брацигово!
Дете бях, баба ми и дядо ми ми разправяха, как е горен на два огъня, да посочи сподвижниците си! А той само повтаряп-" Сам съм, други няма"
Слушах това ,като някаква приказка! Считах го за неземен юнак! Заведоха ме и на мястото на кладата !Направо не можех дума да кажа! Бил съм на не повече от шест години.....

Петлешков носи фамилията на втория си баща! Не се ползва с благоволението на пастрока си, полага свръхусилия да се образова, макар и късно! Занимава се и с търговия, но се ориентира към аптекарството  Има славата и на лечител и така си създава авторитет в градчето!  Оглавява и революционния комитет, когато започва подготовката за въстанието
Трябва да се отбележи, че подготовката за въстанието в Брацигово превъзхожда почти всички останали въстанали селища !Петлешков създава организация по защитата на градчето, направила впечатление и на дошлите по- късно редовни турски войски!

Първоначално, както навсякъде, срещу въстаналото Брацигово била пратена нередовна армия- башибозук!  Но за разлика от Батак, той не бил допуснат в градчето, дори в близост до него! Нещо повече, въстаниците минали в настъпление и започнали да го преследват ! А вече знаели ,че са сами, че въстанието е потушено навсякъде!

Пратен бил полк от редовни войници, предвождани от Хасан паша Войниците му по численост многократно превъхождали защитниците на Брацитово!
.Впечатлен от поведението на въстаниците, той не бързал да се разправя с тях. Разположил топовете около Брацигово Окуражен, башибозукът започнал да се завръща
Бесен, Хасан паша се обърнал към водачите му с думите да изчезват и да не се мяркат пред очите му! Защото, ако упорстват, виждат топовете, вместо към Брацигово, ще ги обърне към тях! 
Башибозукът се оттегля
Брациговските чорбаджии решават да преговарят с пашата Да откупяг китното градче, да не го унищожат!

Пашата поставя условие-ръководителят да се предаде!
Е, вторият баща убеждава Петлешков да се предаде. При това условие, да спаси Брацигово, Петлешков приема! Преди да тръгне, отива в аптеката и гълта отрова
Знае ,че ще бъде подложен на мъчения!

Хасан паша иска да посочи помощниците си! Петлешков казва ,че няма помощници, действал е сам!
Пашата не приема това за вярно. Няарежда да запалят няколко огъня и да го поставят между тях! Отровата в такива случаи действа по- бавно... Петлешков е жив На импровизираната клада му се задава само един въпрос- Кой са му помагачите? Вече полумъртъв, с рани от изгарянията, отровата почва да действа ,той само повтаря:
-Сам съм, други няма!

Полужив, натоварват го на кола , да го закара в Пловдив! Но в началото на пътя умира! Но спасява хиляди брациговчани!

Поклон пред Петлешков и героите на Април!



Гласувай:
35


Вълнообразно


Следващ постинг
Предишен постинг

1. apostapostoloff - Благодаря ти, че се прекланяш пред
20.04.2021 10:36
прадядо ми. Да, той е участник в Априлското въстание. В "бунтата", както му викаме по нашия край.

Аз съм човек от сой, ала ти не си. И това мира не ти дава. Ти затова ме и мразиш, защото и аз, и моите предци сме постигнали много. А ти не си постигнал нищо.
цитирай
2. kvg55 - leonleonovpom2,
20.04.2021 10:39
Поклон!
цитирай
3. leonleonovpom2 - По изключение ти пускам коментар!
20.04.2021 10:48
apostapostoloff написа:
прадядо ми. Да, той е участник в Априлското въстание. В "бунтата", както му викаме по нашия край.

Аз съм човек от сой, ала ти не си. И това мира не ти дава. Ти затова ме и мразиш, защото и аз, и моите предци сме постигнали много. А ти не си постигнал нищо.


Поклон пред прадядо ти!
Но моят прадядо е участвал в две въстания,в първото е бил със Стамболов, в къщата му е отсядал Левски!
Участник е и в Освободителната война За заслугите му е присъдено офицерско звание от Руското командване
Депутат е в две Народни събрания след Освобождението
Има паметник в центъра на града!

Изобщо не ме интересуваш, за да те обичам или мразя?! Ти ми се навираш в лицето и в краката, нагло, като един новопредставен!

Постигнал съм достатъчно, за да не съжалявам за напразно изживяни години!
При това неща полезни за другите! И признати!
Но не това ми е било целта- признанието!
А да правя полезни неща!
Смени настройката си, че си велик , а другите- нищожества и аз ще променя отношението си към тебе! Нали от него се оплакваш?
Ако не, търси си другаде поле за изява!
цитирай
4. batogo - !!!:))) Поздравления за силната публикация, приятелю!
20.04.2021 10:50
Чест и почитания, светла памет и мир на душите на честните, почтени, родолюбиви и свободолюбиви, достойни чеда на Отечеството ни България, дали всичко от себе си, дори живота си за Свободата и Независимостта на Святата Своя Родина!
Поклон пред чистите им души и дела, пред Духа и Волята им, с които винаги ще живеят в сърцата на достойните Българи!

цитирай
5. leonleonovpom2 - Здравей, Краси!
20.04.2021 10:53
2. kvg55 - leonleonovpom2,
10:39
Поклон!
цитирай
Изтрий

Да!

Поклон Поклон пред героите на Април и тяхната саможертва!
цитирай
6. leonleonovpom2 - Благодаря ти, приятелю!
20.04.2021 11:05
4. batogo - !!!:))) Поздравления за силната публикация, приятелю!
10:50
Чест и почитания, светла памет и мир на душите на честните, почтени, родолюбиви и свободолюбиви, достойни чеда на Отечеството ни България, дали всичко от себе си, дори живота си за Свободата и Независимостта на Святата Своя Родина!
Поклон пред чистите им души и дела, пред Духа и Волята им, с които винаги ще живеят в сърцата на достойните Българи!

цитирай
Изтрий

Така е ,Огняне!
Ботевите четници ,на брега на Дунав, при Козлодуй пеят-Не щеме ний богатство, не щеме ний пари, най искаме свобода, човешки правдини" По памет го цитирам!
Текст на стихотворение на Стамболов, не на войводата Ботев!?
Това за Ботев няма значение, стихотворението е от общата им стихосбирка, делото е общо!

Поклон пред светлата памет на априлци!
цитирай
7. apostapostoloff - Никога не съм твърдял, че съм велик.
20.04.2021 11:29
Нещо си се пообъркал, драги. Постигнал съм много и имам всички основания да се гордея с моите постижения. Това е.

Пък и в Сметото писание е казано: "По делата им ще ги познаеш."

Моите "дела" са във всички наши и световни библиотеки. А твоите са само тук и това е малката, но много съществена разлика между нас.

И не забравяй: не си ти този, който може да ме оценява и съди!
цитирай
8. germantiger - +
20.04.2021 12:31
чистосърдечно благодаря заинфото - не знаех всичко това, а само финала

преди години един бивш учител ми каза тази реплика,когато забеляза че се боря с вятърни мелници по донкихотовски желаейки да променя нещо в битието на няколко българи около мен, но да го направя аз вместо тях

поклон пред Петлешков и подобните нему - ТОГАВА, не днес, защото днес не сме му подобни и сме малки
цитирай
9. panazea - Поклон пред героите !
20.04.2021 12:46
Поклон !
Тони
цитирай
10. leonleonovpom2 - Е, как да не си твърдял никога, че си велик!
20.04.2021 14:06
7. apostapostoloff - Никога не съм твърдял, че съм велик.
11:29
Нещо си се пообъркал, драги. Постигнал съм много и имам всички основания да се гордея с моите постижения. Това е.

Пък и в Сметото писание е казано: "По делата им ще ги познаеш."

Моите "дела" са във всички наши и световни библиотеки. А твоите са само тук и това е малката, но много съществена разлика между нас.

И не забравяй: не си ти този, който може да ме оценява и съди!
цитирай
Изтрий

Ето, дори и в момента го твърдиш! Поне сега бъди по- скромен!
Че световните библиотеки са в краката ти? Александрийската библиотека ли имаш предвид?
Моите дела? Дано не ти се налага да ги ползваш!Тогава ще се запознаеш с тях!

Пак нещо бъркаш!
С оценки, дори и в момента, ти се занимаваш ! И вкарваш и мен в грях, да ти подражавам?
Сега, аз проблеми с тебе нямам! Никак, ама никак не държа ти да ме харесваш!
Проблеми имаш ти с мен! И не ти дават сън!
Но пък аз не съм длъжен да се променям, за да ти харесам!?Да не съм кокона?
Вместо да храниш напразни надежди , да се променям, за да ти харесам, ходи направо при тези ,които харесваш?
Или, може би, няма такива?
Тогава, при които те харесват!
Какво, няма такива, това ли чух?
цитирай
11. leonleonovpom2 - Здравей, Германтигър!
20.04.2021 14:13
8. germantiger - +
12:31
чистосърдечно благодаря заинфото - не знаех всичко това, а само финала

преди години един бивш учител ми каза тази реплика,когато забеляза че се боря с вятърни мелници по донкихотовски желаейки да променя нещо в битието на няколко българи около мен, но да го направя аз вместо тях

поклон пред Петлешков и подобните нему - ТОГАВА, не днес, защото днес не сме му подобни и сме малки
цитирай

Така е, малки сме пред Петлешков! И не го ценим достатъчно!
Всеки друг народ би го превърнал в национален герой, както например чехите Ян Хус!
Е,признат е все пак, но без разлика от другите! Хайде ,да не споменавам имена, признати, но заради други заслуги!
цитирай
12. leonleonovpom2 - Здравей, Тони!
20.04.2021 14:32
9. panazea - Поклон пред героите !
12:46
Поклон !
Тони
цитирай

Да!

Поклон пред подвига на Априлци!

Водачите им са били наясно ,че се жертват!
Но това е бил единственият начин, да се обърне внимание на България!
В това наистина успяват!
Велики личности, като Виктор Юго например, надигат глас в защита на Българите Гарибалди - също! Близо хиляда Бълтари са воювали при него!
До такава степен ,че Италия и Франция, когато почват преговорите за приемане на Санстефанска България ,заявяват ,че за България ще приемат всичко ,което се предложи!
цитирай
13. elizabethborislavova - слава на героите
20.04.2021 14:36
И поздрави на автора
цитирай
14. leonleonovpom2 - Благодаря ти, Елизабет!
20.04.2021 14:39
13. elizabethborislavova - слава на героите
14:36
И поздрави на автора
цитирай

Да!

Вечна слава на героите от Април!
И поклон пред подвига им!
цитирай
15. sekirata - Браво!
21.04.2021 01:17
Хареса ми....
цитирай
16. leonleonovpom2 - Благодаря, Анита!
21.04.2021 21:28
15. sekirata - Браво!
01:17
Хареса ми....
цитирай

Петлешков, за подвига си ,го заслужава!

Поклон пред него!
цитирай
17. monarh1991 - Здравей, приятелю!
21.04.2021 21:35
Брацигово, стар град с традиции, не съм бил там, струва ми се, но разбрах и за легендарната майсторска школа по дърворезба. Невероятен Човек, няма какво да се каже повече! Този алтруизъм откроява такива хора в трагични събития. И моят прапрадядо е спомет в ,,Записки по българските въстания" на Захари Стоянов. Въстаниците от село Кръвеник, спасявайки се със семействата си, получават помощ от турците от село Малиново, Ловешко, докато тези турци от село Горен Бивол, така се е казвало моето по османско време, по време на Руско-турската война се изтеглят, с османската армия, а българите на свой ред, се застъпват за малиновските турци пред руснаците, така селото става чисто българско, от 1941 г. се нарича Дъбрава. Дори има такъв състезател по борба на име Васил Тодоров, вероятно е още жив. Велчовата завера е предадена, но някакъв българин от Елена, спасява много хора да последват съдбата на Велчо Джамдижията и други съзаклятници. И други народи са дали такива синове, писахти за австрийский-германския близнак на Ботев и Левски в Тирол на лични, предаден също от свой сънародник, разстрелян по заповед на Наполеон през 1810 г. Негови думи са ,,Живота си срещу лъжата няма да разменя". Почитан и в Италия, където сега е родният му Южен Тирол. А някакъв негов съратник е съден от френски военен съд, но е налице реална възможност да бъде помилван. В крайна сметка обаче той избира смъртта, прощавайки се със семейството си. Напомня на Бачо Киро, дори занятията са същите, да речем търговци, занаятчии, писатели, поети, духовници, и жени е имало. Един от тези германци,но в Германия, екзекутиран от французите, е съдържател на книжарница. Лъвов мост е построен именно там където са обесени, 4-мата книжари, символизирани от 4-те лъва. И в Швейцария, и в Испания, Полша, Унгария, другите балкански държави, Скандинавието, Изтока, и не само. За жалост, повечето от тези имена не говорят нищо днес. Дълбок поклон пред тия рицари на свободата и жертвоговността!!!
цитирай
18. leonleonovpom2 - Здравей, Симеоне!!
21.04.2021 21:58
Да, множество примери на голям, безпримерен героизъм
Спомням си за едно момче, учихме по френски, в една от последвалите революцията от 1789г , заловено и изправено до стената за раззсттрел с други от барикадата
То моли офицера да го пусне,живее наблизо, да даде часовника на майкаси
Офицерът се подхилва и го пита- Ти искаш да изчезнеш, нали? Но момчето казва ,че ще се върне
Офицерът го пуска И е изумен, когато то се връща!?

Все пак, това, че има много подобни примери и в други страни, не обезценява подвига на Петлешков!

В много държави той щеше да е национален герой, от първа величина!
След промяната, правеше ми впечатление, че понякога дори го пропускаха или беше в края! Писах в пресата, писах и в музея,че това е несправедливо, предвид нечувания му подвиг!
Още на следвашата година беше споменат, вече на четвърто място! И , оттогава винаги е в челото на изброените герои!

Хубава вечер, приятелю!
цитирай
19. monarh1991 - Няма как да го обезцени...
21.04.2021 22:40
Няма как да го обезцени по никакъв начин, съвършено прав си! Спомням си в том 2 на ,,Бележити българи", издание от соца от 1968 г., че му беше отделено завидно място. Гробът му поддържа ли се? Има ли останали негови родственици днес? Поп Харитон такъв мъченик, ослепява при нещастен случай по време на обсадата на Дряновския манастир, инцидент с барут. Но дори сляп, той пак води въстаниците(сега се сетих за това сравнение) както Петър Делян през 1041 г. И те да пробият блокадата, като попът преди да намери геройска смърт в бой, успява да съсече няколко заптиета със сабята си! Сега отворих статията за него в Уикипедия, както и сайта на читалището в града, носещо името му. Ще сложа линка в заглавие на следващ коментар. Лека и спокойна нощ!!!
цитирай
20. leonleonovpom2 - Здравей, Симеоне!
22.04.2021 00:52
monarh1991 написа:
Няма как да го обезцени по никакъв начин, съвършено прав си! Спомням си в том 2 на ,,Бележити българи", издание от соца от 1968 г., че му беше отделено завидно място. Гробът му поддържа ли се? Има ли останали негови родственици днес? Поп Харитон такъв мъченик, ослепява при нещастен случай по време на обсадата на Дряновския манастир, инцидент с барут. Но дори сляп, той пак води въстаниците(сега се сетих за това сравнение) както Петър Делян през 1041 г. И те да пробият блокадата, като попът преди да намери геройска смърт в бой, успява да съсече няколко заптиета със сабята си! Сега отворих статията за него в Уикипедия, както и сайта на читалището в града, носещо името му. Ще сложа линка в заглавие на следващ коментар. Лека и спокойна нощ!!!


Веднъж бях в командировка в Брацигово В плана ми влизаше посещение на музея и гроба на Петлешков, ако се знае Но нещата така се стекоха ,че не ми остана и минута време за разходка в Брацигово
Сравнявам го с Ян Хус! Оказа се ,че далече не съм пръв в това сравнение Използвал го е местен поет, Гюлеметов, в стихотворение, писано още през 1903г, посветено на местния и национален герой Петлешков!

Лека нощ!
цитирай
21. monarh1991 - http://chitalishte.bratsigovo.bg/izdatelska.htm
26.04.2021 15:24
Честита Цветница! Потърсих в Гугъл двете фамилии, на Петлешков и на поета, но не излезе стихото, а е редно да се преоткрие. Има обаче данни за други Гюлеметови, които са му роственици и и потомци. Трябва обаче да е този човек, защото годината е същата 1903 г. От сайта на читалището в линка в заглавието:
,,Кирил Костадинов Гюлеметов е роден на 11.05.1883г. в Брацигово.
През 1903г. печата първите стихове, през 1905г. излиза първата му стихосбирка ”Зари, цветя и песни”. Сътрудничи на сп. ”Народен живот”, ”Нова мисъл”, ”Българска сбирка”, ”Илюстрация светлина” и ”Жило”, а в ”Теменуга” участва и в редактирането му. През 1909г излиза втората му стихосбирка ”Съзерцания”.
Загива в Балканската война на връх Булаир от измръзване на 14.03.1913г.
”Изповеди” са избрани произведения - стихове, сатира и белетристика. Първото издание е под редакцията на Ив.Богданов (Сф. Профиздат, 1964), а второто на Вл.Батаклиев с илюстрации на художника Кирил Дан. Гюлеметов (Брацигово, 2002г., луксозно, цветни корици, 120стр.)
Поздрави и лек следобед!!!




цитирай
22. leonleonovpom2 - Здравей, приятелю!
26.04.2021 16:45
Да , Кирил Гюлеметов е, той е авторът на стихотворението за Петлешков
Ето го, писано е през 1903 г:

КИРИЛ ГЮЛЕМЕТОВ – Брацигово , 20. май 1903 год.

ВАСИЛУ ПЕТЛЕШКОВУ

Поклон на теб, борецо идеален,

пред твоя прах заветен и свещен,

пред твоя чист живот, кристален,

в цветущий май от бурите сломен.

Като Хус запален на костера,

умря за своя светъл идеал;

ти служеше му без умора,

на нему от душа се бе предал.

И ратник мил за свободата,

остана верен нему ти до гроб,

мечтателно ти по земята

желаеше да няма нийде гроб.

Почивай, спи си тихо в гроба,

от своите незабравен, от света.

И нашата страст, тревоги, суета,

покоя твой свещен да не смутят.

цитирай
23. leonleonovpom2 - Честита цветница и на тебе приятелю!
26.04.2021 16:53
monarh1991 написа:
Честита Цветница! Потърсих в Гугъл двете фамилии, на Петлешков и на поета, но не излезе стихото, а е редно да се преоткрие. Има обаче данни за други Гюлеметови, които са му роственици и и потомци. Трябва обаче да е този човек, защото годината е същата 1903 г. От сайта на читалището в линка в заглавието:
,,Кирил Костадинов Гюлеметов е роден на 11.05.1883г. в Брацигово.
През 1903г. печата първите стихове, през 1905г. излиза първата му стихосбирка ”Зари, цветя и песни”. Сътрудничи на сп. ”Народен живот”, ”Нова мисъл”, ”Българска сбирка”, ”Илюстрация светлина” и ”Жило”, а в ”Теменуга” участва и в редактирането му. През 1909г излиза втората му стихосбирка ”Съзерцания”.
Загива в Балканската война на връх Булаир от измръзване на 14.03.1913г.
”Изповеди” са избрани произведения - стихове, сатира и белетристика. Първото издание е под редакцията на Ив.Богданов (Сф. Профиздат, 1964), а второто на Вл.Батаклиев с илюстрации на художника Кирил Дан. Гюлеметов (Брацигово, 2002г., луксозно, цветни корици, 120стр.)
Поздрави и лек следобед!!!






Гюлеметови са известен ,борчески род в Брацигово Имат участник и в Септемврийското въстание, който преди да се самоубие, къса списък с имена и гълта парчетата Но влезлите в стаята разбират ,какво е направил И по извадените парчета възстановяват списъка!

Хубав ден, приятелю!
цитирай
24. monarh1991 - Не се учудвам...
28.04.2021 14:32
Също и ако имат и горяни или опозиционери срещу статуквото, и тогава през соца, и сега. Та затова правя тия сравнения и други държави, народи и епохи,оказали влияние върху нашата страна и нас, не е изключено заставенето на някакви родственици от двете страни на барикадата, при това не непременно пряко. Наследник на Левски, Стефан Караиванов, е убит от Народния съд, като депутат от 25-то Обикновено народно събрание. А вероятно не е подкрепял политиката на съюз с Германия и преследване на евреите. От Ботевия род само брат му Кирил продължава линията, но синът му е осиновен белгиец? Или не, както пише в статия в Литернет.бг? Много се спори, но не искам да става офтопик. Просто го споменавам, понеже сега търсейки в Гугъл, за наследници на Петлешков, и той няма преки. Хубав следобед!!!
цитирай
25. leonleonovpom2 - Здравей, приятелю!
28.04.2021 15:53
24. monarh1991 - Не се учудвам...
14:32
Също и ако имат и горяни или опозиционери срещу статуквото, и тогава през соца, и сега. Та затова правя тия сравнения и други държави, народи и епохи,оказали влияние върху нашата страна и нас, не е изключено заставенето на някакви родственици от двете страни на барикадата, при това не непременно пряко. Наследник на Левски, Стефан Караиванов, е убит от Народния съд, като депутат от 25-то Обикновено народно събрание. А вероятно не е подкрепял политиката на съюз с Германия и преследване на евреите. От Ботевия род само брат му Кирил продължава линията, но синът му е осиновен белгиец? Или не, както пише в статия в Литернет.бг? Много се спори, но не искам да става офтопик. Просто го споменавам, понеже сега търсейки в Гугъл, за наследници на Петлешков, и той няма преки. Хубав следобед!!!
цитирай
Изтрий

Такава е съдбата на големите Не оставят преки наследници!Били са млади, не са създали семейство
Ботев е имал дъщеря, но тя умира на 30 години !Не се е погрижила държавата за нея, като символ!

Хубав ден, приятелю!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: leonleonovpom2
Категория: История
Прочетен: 9138498
Постинги: 1348
Коментари: 29647
Гласове: 102599
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031