2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. sparotok
9. mt46
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. deathmetalverses
14. tota
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. manoelia
7. mimogarcia
8. samvoin
9. bateico
10. sekirata
Ст.н.с. I ст. Константин Хаджииванов, Ст.н.с. І ст. Николай Малиновски
25 Август 2009, брой 193
Нов начин за оценка на изследователската дейност в света сочи, че у нас само БАН и 4 университета са добри в науката
Общоприето е мнението, че точната оценка на научната дейност е не само трудно, но и невъзможно нещо. В света обаче милиони хора се трудят на попрището на науката и затова са разработвани множество методики за оценка на техния труд.
Най-лесният и популярен начин за индивидуална оценка на един изследовател е броят научни трудове, на които той е автор или съавтор. Подобно е и положението с научните институции, като, разбира се, се отчита и числеността на персонала им. Немалка част от научните трудове обаче са безполезни и от тях има по-скоро вреда (безсмислени издателски разходи, тривиална научна информация), отколкото полза. Ето защо по света се е наложила практиката да се отчитат само научни трудове, публикувани в т.нар. реферирани международни списания. Има различни рефериращи институции, но Институтът за научна информация ISI в САЩ (част от корпорация "Томсън") се е утвърдил като най-авторитетната. В базата данни ISI Web of Knowledge се реферират 6598 списания от различни кътчета на света, включително и три от България ("Доклади на Българска академия на науките", "Oxidation Communications" и "Propagation of Ornamental Plants").
Публикуването в реферирано от ISI списание не е гаранция, че научният труд е качествен. Във всички случаи обаче вероятността той да се причисли към информационния шум е доста ниска. Повечето от реферираните от ISI списания поддържат качество чрез система от рецензенти: задължително условие за публикуване в тези списания е научният труд да се одобри от двама, трима, понякога четирима анонимни рецензенти. Въпреки това "сивият поток" от научни статии не може да бъде напълно спрян - част от тях успяват да се промъкнат и през ситото на рецензентите.
Ясно е, че отчитането само на международно реферираните статии е по-добър начин за оценка на научната дейност, отколкото броенето на всички научни трудове. Това се отнася особено за интернационални науки, като математика, физика, химия, биология, медицина, икономика, социология и т.н. Изниква и въпросът за съавторството - естествено е колкото по-голям е научният колектив, толкова по-качествена да е научната работа. На практика обаче за всеки учен се разглежда броят на всички научни трудове, в които той е съавтор, което поставя в по-неизгодна позиция учените, които нямат "вкус" към големи научни колективи.
Тук обаче изниква въпросът за количествено определяне на качеството на научните трудове. Макар и все още този въпрос да е дискусионен в някои среди, наложената световна практика е качеството на един научен труд да се определя посредством цитиранията му. С други думи, колко пъти други учени са използвали резултатите от един научен труд в подкрепа на собствените си изследвания. Истина е, че е възможно един по-качествен научен труд да събере по-малко цитати от някой посредствен труд. Цитируемостта зависи не само от качеството, но и от много други фактори. На първо място - времето. Колкото повече време минава (в разумни граници), толкова повече цитати събира един научен труд. Има научни области, които са по-модерни и там цитируемостта е по-висока. Цитатите зависят и от списанието, в което е публикувана статията, съавторите (ако някой от тях е Нобелов лауреат, естествено и цитируемостта ще скочи) и т.н.
Във всички случаи обаче, когато се оценява дейността на учен с достатъчно дълъг стаж, например над 10 години, статистическата грешка намалява и броят на забелязаните цитати върху научните му трудове дава доста добра представа за влиянието, което е оказал върху световната наука. Доскоро на практика отделните учени се оценяваха най-вече по броя на забелязани цитати или по индекс на цитируемост (среден брой цитати за статия). Понякога обаче простото съпоставяне на цитатите води до лъжливи резултати. Така например има случаи, когато около някой изявен учен се формира колектив - сътрудници, докторанти, постдокторанти и т.н. Невинаги тези сътрудници са на достатъчно високо ниво, но те "черпят" от научната известност на ръководителя си.
Нека си представим, че един докторант публикува 3 научни труда с ръководителя си, като всеки от тези трудове е цитиран средно по 100 пъти. След това този докторант започва да работи самостоятелно, но без особен успех, статиите му почти не се цитират (Табл. 1, колона 1). Нека сега сравним този учен с друг, който има същия брой публикации, но поддържа постоянно качество на научната си дейност и е цитиран същият брой пъти (Табл. 1, колона 3). За научната общност е ясно, че вторият учен е с по-високи качества, но това не личи нито от броя на работите, нито от броя на цитатите. Индексът им на цитируемост (15.75) също съвпада. Ако си представим, че първият учен е публикувал само първите три научни труда и след това се е отказал от научна дейност, то неговият индекс на цитируемост е 100. Това показва, че индексът на цитируемост, макар и да дава някаква информация, не може да се използва изолирано от другите научни показатели. Като пример в това отношение ще отбележим, че сред отделните държави и територии с най-висок индекс на цитируемост се отличава британската територия Бермуда, а на второ място е Панама, изпреварващи най-развитата страна в научно отношение - САЩ (5-о място).
Опит за разрешаване на тези проблеми бе предложен преди около 4 години от Хирш (Hirsch). Той въвежда т.нар. h-индекс, който е цяло число и се дефинира като:
- един учен има индекс h, ако h от неговите статии имат поне h цитата всяка.
По този начин се елиминира влиянието на малък брой високоцитирани работи и се отчита по-точно цялостната научна дейност на даден изследовател.
Ако се върнем отново към Табл. 1, ще видим, че h-индексът на Учен 1 е 4, а на Учен 2 е 11. Т.е. в случая h-индексът дава доста реална и обективна оценка на научната дейност.
Макар и h-индексът да е въведен сравнително отскоро, той вече е добил огромна популярност. В повечето научни бази данни има предвидени възможности за изчисляване на h-индекса. В множество конкурси в ЕС, САЩ и други страни първо се гледа h-индексът на кандидата. Тази популярност се дължи на две основни причини: сравнително лесното изчисляване на h-индекса и сравнително доброто съответствие между реномето на един учен и неговия h-индекс. Трябва да се подчертае, че ако един учен има два пъти по-висок h-индекс от друг, то той е "по-добър" не два пъти, а около 4 пъти (h2). Естествено е, че h-индексът расте с времето. Счита се, че повишаването на h-индекса с единица за една година (след известен индукционен период от 3-4 години) e отлична атестация за един изследовател.
Разбира се, има и много критики. Основната е, че h-индексът се лимитира от броя на публикуваните статии. Ако един учен е публикувал 20 статии, колкото и качествени и цитирани да са те, то неговият h-индекс не може да бъде по-висок от 20. По тази причина и h-индексът на Айнщайн не е много висок. Друга съществена критика е, че се игнорират високоцитираните статии, които все пак имат значение. В последните 2 години има множество опити за въвеждане на по-обективни критерии, но поради сложността при изчисляването им, а може би и поради известен консерватизъм, те не са придобили популярност.
С течение на времето h-индексът започва да се използва за оценка не само на отделни учени, но и на тежестта на отделни научни области. Тъй като смисълът на h-индекса е много ясен, напоследък той се използва и като характеристика на научни институции. Разбира се, директно сравнение на институциите на тази база е некоректно, тъй като най-общо научната продукция зависи от броя на учените в една институция. Но споменаването на h-индекса като част от "визитната картичка" на един институт или университет вече става задължително.
Интерес за нашето общество представлява h-индексът на българските научни институции. Определили сме този индекс въз основа на базата данни на ISI за периода 1 януари 1965 - 1 август 2009 г. и резултатите са представени в Табл. 2. Въпреки старанието ни, възможни са минимални вариации, произтичащи от неточно изписване на адресите на отделните научни институции в публикуваните научни трудове.
Таблица 2 ясно показва, че основната научна институция в България е БАН. Във втората група се нареждат Софийският университет и Медицинският университет - София. Техните показатели са много добри, като се имат предвид числеността и ангажираността на учените в тези институции с преподаване и (за медицинския университет) с лечебна дейност. В третата категория са Бургаският университет и Химико-технологичният и металургичен университет - София. Като се има предвид сравнително малобройният преподавателски състав на тези университети, показателите също могат да се приемат за много добри. Отлично впечатление прави и Институтът по онкология. За съжаление показателите на повечето от останалите университети са по-ниски от индивидуалните показатели на множество отделни учени от БАН и от Софийския университет (българският учен с най-висок h-индекс - 44, е С.Т. Петков от БАН).
В последната колона на Таблица 2 са показани и статиите с по над 100 цитата. За разлика от h-индекса, този показател може да се нормира по брой учени. И в този случай обаче ясно се вижда, че основната научна институция на страната ни е БАН, следвана от Софийския университет и Медицинска академия - София.
В скоби са представени статиите с по над 100 цитата, които са без чуждестранни съавтори. Разбира се, международното сътрудничество е важен фактор за високото качество на научните изследвания. Резултатите обаче показват, че само две институции в страната - БАН и Софийският университет, могат да провеждат висококачествена научна дейност със собствени сили.
Велиана Христова Ще шашнем Европа - колеж предлага приватизация на държавни вузове |
|
|||
Преди четири дни частният Земеделски колеж в Пловдив даде пресконференция. За да обясни, че е получил нова институционална акредитация, която важи до 2015 г. При този нов Длиценз" висшето училище е получило оценка Ддобър". Националната агенция за оценяване и акредитация (НАОА) е определила, че то има капацитет да обучава 6500 студенти със своите 260 преподаватели. Акредитацията е дадена на 23 април т.г. |
Младите искат да учат Английска филологи...
БАН ИЗЛИЗА НА ПРОТЕСТ! ДА ПОДКРЕПИМ БЪЛГ...
2. разкази за художници avangardi-блог вълна
3. ДВУЕЗИЧНА БИБЛИОТЕКА с преводна литература
4. онлайн радио
5. Музика
6. 65 думи със специфичен правопис
7. impressio
8. обекти
9. сензация
10. новото познание
11. sofiadailyexpress
12. fakti.bg
13. Искам да знам
14. братле
15. изумително