Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.01.2009 08:08 - Хвърляме кръста в памет на Йоан Предтеча
Автор: avangardi Категория: Изкуство   
Прочетен: 1162 Коментари: 6 Гласове:
0

Последна промяна: 06.01.2009 14:15


Хвърляме кръста в памет на Йоан Предтеча
Константинийски епископ Антоний
Днес църквата празнува Кръщение Господне. Честваме събитие от земния път на Спасителя -  кръщението Му във водите на река Йордан. Преди това събитие Йоан Кръстител, синът на свещеник Захария и на Елисавета, бил започнал по Божия повеля покайната си проповед. Йоан бил предсказаният от пророк Малахия Ангел, който трябвало да приготви пътя на Господа. С упование и надежда пристъпвали към него хора от всички слоеве на народа. От Ерусалим били изпратени при него свещеници и левити измежду фарисеите, за да го питат, как така кръщава, ако не е Христос. На това св. Йоан Кръстител отговорил, че той кръщава с покайно кръщение, а Този, Който идва - Христос, ще ги кръсти с Дух Светий. И ето скоро настъпил този ден, в който Исус се приближил до Йоан и поискал от него да Го кръсти в река Йордан. Затова свидетелстват светите евангелисти Лука и Матей с думите: "А когато се кръсти целият народ, и когато Исус, след като се кръсти, се молеше, отвори се небето, и Дух Свети слезе върху Него в телесен вид, като гълъб" (Лука 3:21). "И ето, глас от небесата, който казваше: Този е Моят възлюбен Син, в Когото е Моето благоволение" (Мат. 3:17) При кръщението на Исуса Христа се възвестила на света тази велика тайна, за която Старият завет само загатвал - тайната на Божествената Троица. Отец се явил на нашия слух, Духът се явил на човешкото зрение като гълъб, а Синът - на осезанието ни в многогодишното Си общуване с човеците. Празникът Богоявление се нарича още Просвещение, защото Йорданското събитие ни просвещава, като ни показва Бога изявен в непостижимата тайна на единосъщната и неразделна Троица. Всеки от нас чрез светото Кръщение бива осиновен от Отеца на светлината чрез заслугата на Сина и чрез силата на Светия Дух. Богоявленският празник е свързан с великото водосвещение, което трябва да ни напомня, че при бреговете на река Йордан Бог е обновил чрез вода и Дух нашата овехтяла от греха природа.
По традиция на този ден след Богоявленския водосвет с литийно шествие от храма духовенството и богомолният народ се отправят до близката река или водоизточник, където по благочестив обичай се хвърля кръстът във водите, а за да засвидетелстват вярата си, хора го изваждат.
Нека Всемилостивият Бог да ни просвещава чрез благодатните йордански струи, та вдъхновени от вярата да следваме Христос в пътя на правдата, мира и благочестието. 

image

Празникът има различни имена в страната - Кръстовден, Водици, Водокръщи и други.
Според народното поверие през нощта срещу Богоявление в глуха доба небето се отваря и всеки, който го види, ще получи от Бог това, което си пожелае. Вярва се още, че тогава спира водата, пречиства се, след което придобива голяма сила. Затова денят е известен още като Водици и Водокръщи. За здраве всички участват в освещаването на водата, когато след празнична черковна служба, свещеникът хвърля Светия кръст във водата. Млади мъже се хвърлят въпреки студа и ниската температура и изваждат кръста от водата. Който го извади бива честит и здрав през цялата година. Болни се къпят във водата, където е хвърлен кръстът. Ако хвърленият във водата кръст замръзне, предвещава здраве и голям берекет. Ако пък времето е студено и сухо, се приема като знак за плодородна и добра година. Накрая - с китка босилек свещеникът напръсква хората за здраве.

Йордановден се смята за последен от периода на т.нар. мръсни дни. Срещу празника е третата, последна кадена вечеря. Към постните ястия на нея се прибавят орехите, суровото жито и недогорялата свещ от предишните кадени вечери. Обредната трапеза включва прясна пита, колачета, сърми с кисело зеле, пълнени чушки, зеле, фасул, орехи, вино.

Имен ден празнуват: Йордан, Йорданка, Данчо, Дана, Боян, Богдан, Богдана.

На 6 януари при военна обстановка се освещават военните части и бойните знамена. Първият водосвет е направен на 19 август 917 г. преди битката при Ахелой. Ритуалът се извършва от 1879 г. до 1946 г. На 6 януари 1993 г. със заповед на министъра на отбраната се възобновява българската традиция на Богоявление се освещават бойните знамена на Българската армия.





Гласувай:
0
0



1. krotalka - Честит Празник!
06.01.2009 08:48
Честит Празник!
цитирай
2. анонимен - Честито Богоявление!
06.01.2009 09:27
След този ден е същинското житие на Божия син...
Всички именици да са живи и здрави!:)
цитирай
3. iliada - ЧЕСТИТ ПРАЗНИК !
06.01.2009 09:37
Много здраве ,щастие и успехи в живота желая на всички именници, а на теб Илче усмихнат ден!
цитирай
4. avangardi - Честито Богоявление!
06.01.2009 14:08
Честито на всички и нека отворим сърцата си за малко повече доброта!
Честит имен ден на всички именици!!!
Много здраве, щастие и късмет навсякъде и във всичко! Бъдете живи и здрави, винаги засмени и нека слънцето огрява дните Ви!!!!
цитирай
5. avangardi - ИСТОРИЯТА НА ПРАЗНИКА БОГОЯВЛЕНИЕ
06.01.2009 15:30



Исторически, Богоявление е първият празник, свързан с Въплъщението на Исус Христос. Свети Августин нарича този празник „близнак на Рождество”. Тържеството Богоявление има източни корени. Първото споменаване за него е датирано в 212 г. (Св. Кирил Александрийски).
Гръцкото име на празника е Epiphaneia (в античността с тази дума се обозначавало явлението на божество или тържествената поява на управник, както и празнуване на вашни дати от живота на властимащите). В Гомер така се наричало появяването на божество в човешко тяло, дошло да спаси и помогне.
Съдържанието на празника Богоявление в Египет се изчерпвало с Кръщението Господне. Както свидетелства Касиан, в този ден се чествало и Въплъщението на Божия Син и сватбата в Кана Галилейска. В Йерусалим, Антиохия, Сирия и Кипър същността на празника било самото Рождество на Исуса Христа. В последствие, когато Изтокът се присъединил към Запада в празнуването на Рождество Христово на 25 декември (след 380 г.), Богоявление станало празник, който основно чествал Кръщението Господне в река Йордан.
В Северна Африка обаче на 6 януари празнували поклонението на тримата мъдреци. В Испания, към този аспект прибавили и възпоменанието на убитите от Ирод витлеемски младенци. В Равена празнували наведнъж поклонението на мъдреците, сватбата в Кана Галилейска, както и умножаването на хлябовете. В Галия (днешна Франция) на 6 януари отбелязвали наведнъж поклонението на влъхвите, сватбата в Кана и Кръщение Господне.
За Папа Лъв Велики именно поклонението на мъдреците изразява същността на празника Богоявление. Днес в литургията от латински обред Богоявление е спомен за поклонението на тримата мъдреци от Изтока. Това е основният мотив, който е движещ за дневната Света Литургия в дена на Богоявление.
Богословското съдържание на празника е явяването на тайната на спасението в Исуса Христа. Ключът към разбирането на този празник ни дава Евангелието от Матей. Царството Божие, обещано чрез пророците, се проявява в самия Христос, Божия Син. Царството Божие се открива в Исуса, който дойде на земята като смъртен човек. Волята на Отца се открива в спасението на всички хора. Богоявление е не просто спомен от миналото. Литургията непрекъснато повтаря думата „днес”. Днес Христос ни призовава да вървим след Него, да последваме примера на влъхвите-царе, за да се срещнем накрая с Божественото величие лице в лице. Влъхвите стават наши предшественици и пример по пътя към Небесното Царство.
Рождество Христово и Богоявление в същността си са посветени на едно и също събитие, но Рождество Христово се съсредоточава повече върху смирението, смаляването на Христа, станал един от нас, докато Богоявление обръща внимание на верните върху величието на родения Божи Син.
В деня на Богоявление ние благодарим на Бога затова, че се яви не само на избрани, но откри Себе Си на всеки, който Го търси. В лицето на тримата мъдреци всички народи дойдоха да се поклонят на Твореца. Приемайки тази тайна на Божията милост, нека с радост да празнуваме деня на призоваването на езичниците към истинската светлина, което означава – и деня на началото на нашата вяра.
Във византийската литургия съществува традиция на този ден да се освещава вода (Йордановден). Това обяснява защо византийската литургия на този празник отбелязва преди всичко Кръщението Господне, както и защо в древността много оглашени (катехумени) получавали тайнството Кръщение именно на Богоявление.
В миналото на Богоявление се обявявала датата на Великден за текущата година. Това показвало връзката на Рождеството на Божия Син с Неговата смърт и възкресение. В Рим това обявяване ставало с песнопение, по мелодията на великденския химн Exsultet.
www.radiotaubg.eu
цитирай
6. iliada - Илка!!!
06.01.2009 15:46
Найстина е един от най-големите християнски празници - затова съм си позволила и малко клипче да сложа в блога си.
Благодаря ти за хубавия постинг!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: avangardi
Категория: Изкуство
Прочетен: 6172945
Постинги: 1838
Коментари: 9921
Гласове: 76634
Архив
Календар
«  Ноември, 2020  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30