2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. kvg55
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. deathmetalverses
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. dobrota
8. vidima
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Картината „Salvator Mundi“ – от латински „Спасителят на света“ има изключителна стойност, но и един особен проблем – мнозина не вярват, че е нарисувана от Леонардо, а от негов колега – Бернардиньо Луини. Роденият в Северна Италия художник е и един от най-близките в кръга на Леонардо и помага за развитието на Ренесанса. За него често се казва, че е успял да гребе от своя учител с пълни шепи и на по-късен етап това може да се види точно това влияние върху картините му.
Бернардиньо по-късно е и любимец на Владимир Набоков, който по това време най-вероятно търси вдъхновението за своята Лолита. Има и още една много важна подробност, която трябва да запомним – да Винчи не е нарисувал чак толкова много картини. Неговите творби наистина са емблематични, но трябва да запомним, че повечето време на художника е насочено към изследвания на оптиката и физиката, за да може крайният резултат наистина да впечатлява аудиторията и до днес.
Единственият проблем за посочената картина в това отношение – темата е повдигната от Матю Ландрус от Оксфордския университет – като един от изследователите на легендарния творец и е, че присъствието на Леонардо върху картината е едва 20%. Той е категоричен, че да Винчи наистина е рисувал, но цялата творба е била довършена от неговия ученик Бернардиньо и това се забелязва изцяло от опитните критици и историци. Матю е убеден, че може да докаже точно това и дори може да представи сходни картини, които са били използвани за създаването на „Salvator Mundi“.
Спасителят на светаПо настоящем същата се намира в Лувъра на Абу Даби, като държавата е и собственик на това произведение на изкуството. На картината ще видим Исус Христос, който вдига дясната си ръка за благословия, но по-важното е, че основните елементи, по които е рисувано от Леонардо, са лицето, ръцете и златните кичури в косата.
По-важното е, че робата и извивките по нея са рисувани от ученика. Точно по тази причина и експертът е изпратен в Абу Даби, за да провери своята теория. Есето на Лудвиг Хайденрейх от 1964 г. твърди точно това и се смята за един от първите документи, които описват чуждата намеса. Лудвиг е категоричен, че въпросната картина е била изцяло щрихована от Леонардо и след това е предадена в студиото, където друг трябвало да я довърши.
Не е тайна, че асистенции се правили още през 1483 г., но по традиция собственикът на студиото трябвало да остави своя подпис като изпълнител на целия проект. Мнозина твърдят, че оригиналната картина е била унищожена още през 1603 г., но още толкова са на мнение, че в студиото е имало още няколко копия. По това време Бернардиньо се смята за един от най-успешните наследници на изкуството на да Винчи, но не и завършен творец.
Тетрадките на Леонардо показват, че винаги е имало различни художници, които да помагат в работата му. Картината най-вероятно е рисувана в Милано и най-вероятно Луини е работил по нея малко преди напускането на Леонардо през 1513 г. Съвместната им работа започва през 1508 г., когато Бернардиньо вече е преместил своето студио, докато Леонардо е изпълнявал поръчки на Луи XII. Легендарният шаблон с червен тебишир, върху който се използвал като груба скица на черепа на Исус е бил предаден на партньорите, не само за изучаване, но и за използване. А много по-късно приликите на този модел ще бъдат открити в други картини, които колегата е рисувал с библейски мотиви, като най-видими са приликите върху изображенията на Исус. При налагането на картината „Исус сред доктори“ и тази на Мунди, приликите наистина са забележими дори с просто око.
Картина на Бернардиньо ЛуиниНаложените една върху друга картини ще покажат, че основните черти на Исус са идентични, позицията на очите също може да бъде забелязана, както и челото, дори носът има някакви прилики, върху които човек може да се спре, а що се отнася до ръцете, макар и в двете картини те да са позиционирани по един различен начин, сходството на четките не може да бъде игнорирано. С други думи е много възможно да кажем, че една от най-скъпите картини, закупена с подписа на Леонардо да Винчи, е била рисувана от неговия ученик.
Не можем да отречем, че Леонардо има някаква намеса и присъствие, както и влияние върху основното творчество, ала няма как да избягаме и от още един факт, втората картина е рисувана много по-късно. Нещо още по-забавно в този случай е, че очевидно само експертите от Абу Даби не са знаели истинската история. От години някои от реставраторите в Лувъра в Париж са на мнение, че тази картина няма нищо общо с присъствието на Леонардо и най-вероятно друга ръка е творила върху поръчката.
Разбира се, до днес реставраторите отказват коментара, особено след като именно те са продали картината. Всичко това поставя под въпрос и самата сделка, както и намесата на божествения художник, но само толкова. Ако попитате оригиналните собственици, те са на мнение, че притежават творба на Леонардо, ако попитате европейските критици, те ще заявят, че това е едно много смело твърдение.
https://www.chr.bg/istorii/lichnosti/abu-dabi-plati-450-miliona-dolara-za-kartina-na-leonardo-da-vinchi-koyato-obache-ne-e-risuvana-ot-nego/
2. разкази за художници avangardi-блог вълна
3. ДВУЕЗИЧНА БИБЛИОТЕКА с преводна литература
4. онлайн радио
5. Музика
6. 65 думи със специфичен правопис
7. impressio
8. обекти
9. сензация
10. новото познание
11. sofiadailyexpress
12. fakti.bg
13. Искам да знам
14. братле
15. изумително