Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.06.2008 07:16 - Половината взеха матурата с пищов
Автор: avangardi Категория: Изкуство   
Прочетен: 2819 Коментари: 9 Гласове:
0



Изпитите са важни само за тези, които кандидатстват в чужбина Половината взеха матурата с пищов Учителите протестираха, като оставиха децата да си подсказват, твърди Димитрина Ставрова
Димитрина Ставрова е преподавател във Факултета по математика и информатика в СУ "Свети Климент Охридски". Тя е председател на асоциация "Родители за качествено образование" и един от инициаторите на идеята матурите да бъдат оспорени в съда заради неясна скала на оценяване. "Стандарт" я помоли да коментира резултатите от изпитите в деня на оповестяването им. image
фото "стандарт" - Госпожо Ставрова, вие прогнозирахте, че по скалата, която МОН използва за оценяване на матурите, ще има около 1600 двойки и също толкова шестици. Резултатът не е точно такъв, сменена ли е скалата?
- Всъщност МОН поизкриви скалата, за която говорим, но сборът от двойките и пълните шестици отново дава същия резултат, за който говорехме ние. Друг е въпросът защо просветното ведомство реши да даде приоритет на броя на двойките за сметка на отличните оценки.
Аз много се учудих, когато министърът заяви, че тестовете са състезателни. Те могат да са такива за висшите училища, където кандидатите се борят за определен брой места. В случая с матурите би трябвало да говорим за прагови тестове и точно тук е проблемът на този изпит. Защото той бе направен върху общообразователния минимум. И се оказа, че 50 на сто от абитуриентите не владеят минимума. Това е единият печален извод. А другият е, че почти никое висше училище не би се съгласило да приема с изпити, които се базират само върху минимума на учебното съдържание.
- Всъщност доста от тях заявиха такова желание.
- Реално тези, които използват оценката от матурата като входна и балообразуваща, са много малко. И това са предимно специалности и факултети, които и досега не можеха да си напълнят свободните места. Например Физическият факултет на Софийския университет от години не може да запълни бройката си, при това не защото факултетът е слаб, а защото реализацията на завършващите там след това е проблематична. Ние няма закъде да произвеждаме атомни физици. Виж, в нашия факултет по математика и информатика, където завършващите започват работа с 1500 лева заплата, не можем да си позволим да използваме матурата като вход. Защото за едно място чакат седем души.
Получава се така, че матурите всъщност стават важни само за децата, които искат да кандидатстват в чужбина. Защото университетите там искат кандидатът да има взет зрелостен изпит, а не знаят как точно се провежда това нещо у нас. За тях е важен фактът, че има оценка от матурата, те не проверяват какъв тест е държан. За всички останали, които искат да следват в България или не смятат да продължават образованието си, оценката от държавния изпит става безсмислена. И това се отразява много лошо на мотивацията на ученика - защо 12 години да учи и в последните 4 да набляга на четенето, като оценката след това няма да му трябва за нищо. Защо да учи антична литература, западноевропейска литература, стереометрия, математически анализ, като тези неща не фигурират в тестовете на матурата? Ще се отрази лошо и на учителите - защото те ще са доволни да подготвят децата само върху минимума, който влиза в матурите, и върху нищо друго.
- Как може да се преодолее това?
- Ако искаме реално да има изпити, които да бъдат вход за висшите училища, трябва да се помисли за провеждане на матури на две нива. Първото да бъде върху образователния минимум, и то да формира дипломата за завършване. А само оценките от матурата на второ ниво да бъдат признавани за кандидатстване. Това бе приемано вече от едно предишно правителство, после бе отменено.
- Нормална ли е според вас тази огромна разлика между двойка и шестица? Редно ли е двойката да почва от 20 точки?
- Аз съм доволна, че в борбата си за качествено образование (която между впрочем министерството се опитваше да представи като борба срещу матурите) поне успяхме да принудим МОН да намали тази разлика от слаб до отличен и сега тя е около 50 точки. А можеше да бъде 70 или 80, което щеше да изглежда наистина трагично
Тук обаче има няколко проблема, за които МОН си затваря очите, макар че те се коментират в редица сайтове. Всички ги знаят, но никой не ги признава.
Един от тях е, че на матурите масово се преписваше. Само около 30-40 на сто от децата са направили тестовете си без външна намеса. Знае се например, че в спортното училище във Варна в 10 часа е влязла учителката по литература и е издиктувала отговорите. Квесторите са оставяли децата да си подсказват и това е логично. Това е тихият бунт на учителите срещу матурите. Защото и те знаеха, че не всичко е направено както трябва.
- Какви други гафове имаше на изпита?
- Има случаи (говоря пак за Варна), когато ученици, представяли се отлично на олимпиади, имаха 5,75, докато деца с по-нисък успех имат шестици. И тук проблемът е, че проверителите не са достатъчно добре обучени. На Запад обучават двама души 2 години, докато се превърнат в адекватна оценяваща двойка. Докато у нас е имало прогимназиални учителки от Смолян (знам го съвсем конкретно), които са се възторгвали само от това, че въобще е писано нещо в съчинението, и са поставяли шестици. В същото време проверители от СУ са слагали на подобни работи ниски оценки.
- В такъв случай работата не отива ли на арбитър?
- Работата има късмета да стигне до арбитър, ако са й се паднали един проверител от Смолян и един от СУ. Ако са двама от университета, тя просто си получава ниската оценка. Ако пък са двама от Смолян, има шестица. И това е станало с не една или две писмени работи.
Освен това навсякъде по света, когато се дава свободно съчинение, въпросът към него е "Подкрепете или оборете тезата". Ако ученикът не мисли, че любовта има магнетична сила, какво може да коментира в темата, която се падна на матурата? В краен случай се дават две теми, за да може изпитваният да избере тази, по която може да изкаже по-адекватно мнение. Министърът твърди, че неписането на съчинение означавало, че учениците не мислят. Аз не смятам така, може би в кръга около мен учениците мислят дори повече, отколкото трябва (това в кръга на шегата). Въпросът е в темите, които им предлагаме на изпитите.
- Ще атакувате ли оценките от матурата в съда?
- Те биха могли да се атакуват, но не е редно да се прави това, защото така цял един випуск ще остане без алтернатива. Министър Вълчев, като един перфектен юрист (признавам му това качество) вече се подсигури срещу бъдещи атаки
Премахнат бе един параграф от закона, в който оценката в дипломата можеше да се формира от средния успех в училище и от матурата. Сега тя се формира само от матурите и ако съдът ги обяви за недействителни, ще трябва или много спешно да се приеме нов закон, или учениците да останат без дипломи. След всичко, което този випуск понесе, не бива да му се причинява и това.
Но на мен ми се искаше нещо друго - да се каже, че тези матури са пробни. Или не "пробни", с някаква друга дума да се обозначи, че върху тях ще се работи, че ще претърпят промени. Но не виждам нищо такова. Виждам само готовност да се възпроизведе един погрешен модел, без да му се нанасят корекции. А когато едни тестове са направени некачествено, те не могат да бъдат основа за продуктивни изводи и за някакви смислени бъдещи решения.
Стела Стоянова


Тагове:   матурата,   пищов,


Гласувай:
0



1. krotalka - Заради това,
18.06.2008 08:11
в западните страни използват тестова система. Така няма как оценката да зависи от оценяващия!
цитирай
2. avangardi - 1000 двойкаджии и 8000 отличници на матурите
18.06.2008 20:41
от Марина Христова

Около 1000 зрелостници са получили по две двойки на матурите, а 38 са получили "пълни нули", защото не са отговорили на нито един въпрос от тестовете и не са правили никакъв опит да пишат текст. От 73 000 абитуриенти, които се явиха на първите задължителни зрелостни изпити, повече от 8000 са получили по две отлични оценки. На поправка заради поне една двойка трябва да се явят 7873 гимназисти. Отличните оценки по всички предмети са общо 19 959. Даните на Министерството на образованието и науката (МОН) бяха обсъдени вчера на кръгла маса с експерти и социолози.
Първоначалният анализ на резултатите от зрелостните изпити по различните предмети показва, че оценките в дипломите на предишния випуск са по-високи. Тази година с повече от една единица по-ниски са резултите от матурите по история и философия в сравнение с миналогодишните оценки на зрелостниците. По-високи са средните оценки на изпитите по чужд език, но на тези матури са се явявали ученици от езиковите гимназии и резултатите са логични, коментираха експерти.
Просветният министър Даниел Вълчев обеща подробни проверки на изпитните работи на зрелостниците от едни и същи зали, които са предали твърде близки по съдържание текстове. Установено е кои са били квесторите и текат дисциплинарни производства, каза Вълчев. Ще разгледаме подробно резулатите и ако на места има големи разминавания между годишните оценки и тези от матурите, ще потърсим причините за това, обеща министърът.
Според участниците в кръглата маса матурите са изходната точка, от която може да се говори за реформи в системата, както и за заплатите на учителите. Всички бяха единодушни, че е добре да се въведе и втора задължителна матура. В интервю за в. "Труд" 24 просветният министър се обяви за задължителен зрелостен изпит по математика. Той настоява и за увеличаване на задачите по различните предмети, които изискват създаването на текст. Дори на изпита по български език и литература около една трета от зрелостниците не са писали по темата за “Шибил” на Йордан Йовков.
цитирай
3. iseto - ре
18.06.2008 21:21
Ами да се учат децата - като влязат в университета да не мислите, че някой сяда да учи. Мен ме беше яд, че 5 години не се научих да преписвам и с 300 зора си изкарвах оценките, а тези които преписваха с вирната глава се редяха пред банкомата да си теглят стипендията, макар че не я заслужаваха!!!
Никой нищо не може да направи, за да прекрати преписването на изпитите!!!
цитирай
4. willoz - Аз държах матура и имам 4. 49 по АЕ и 5. ...
18.06.2008 23:29
Аз държах матура и имам 4.49 по АЕ и 5.35 по литература .Оценката по английски език няма да коментирам ,защото моите възможности наистина не я надхвърлят , но за матурата по литертура смея да твърдя ,че съм недооценена .Не защото оценката е ниска сама по себе си , а защото на фона на нереално многото шестици тя е еквивалентна на 4.А аз се готвих цяла година за изпит в СУ по литература и смея да твърдя , че съм дала максимума от себе си , което значи ,че оценката си е реална , но не са реални тези на 80 процента от зрелостниците специално за изпита по литература .В моя кабинет преписване нямаше ,квесторите бяха строги (изключения БРАВО НА ХОРАТА ! ),но от нито едно място не получих подобна информация.Огромна част от съвипускниците ми са преписвали от книжки с литературни анализи , а от последната изпитна задача се очакваше да бъде обективен критерий,поради невъзможността да бъде преписано на нея .Уви , преписаха .А аз не съм сигурна дали трудът се възнаграждава ,защото хора ,които срещат затруднения в това да си изпишат правилно трите имена, имат по-високи оценки от мен . НЕ ! НЕ ЗЛОБЕЯ ,просто съм огорчена и възмутена .Съгласна съм да се явя заедно със сто човека ,които са показали по-висок резултат от мен на матурите и съм убедена ,че не повече от 20 ще имат по-високи резутати от мен ,ако им се отнеме всяка възможност да препишат.Матурите за мен останаха в миналото , но ако се наложи да протестирам ,за да не са жертва на същата несправедливост и следващия випуск , ще го направя .Сега остава да гледам напред към изпита в СУ и да дам всичко от себе си ,за да ме приемат .Там се надявам справедливостта да възтържествува!
цитирай
5. avangardi - Рухна митът за елитните гимназии
19.06.2008 05:50
Даскали надули дипломите за средно, режат им заплатите

Челопеч удари София в земята с матурите


Елитните столични гимназии се оказаха мит. Школата, за които родители и ученици хабят всичките си нерви и средства, не дават най-доброто образование. Това показаха резултатите от първите задължителни матури у нас. Почти никоя от най-желаните столични училища не намериха място в топ 10 на отличниците от матурите, сочат резултатите, които образователният министър Даниел Вълчев представи вчера.
Двете английски, Френската, Испанската и Столичната математическа гимназия липсват от най-добре представилите се на препитването по български език школа. За сметка на това и двете немски гимназии присъстват в класацията. Второто място е за 73 СОУ (Втора немска), а за 91 НЕГ е останало шестото място. За сметка на столичните гимназии топ позициите са окупирани от училища в Пазарджик, Пловдив, Варна, Бургас и Стара Загора. Оказа се, че езиковите школа в провинцията без проблем слагат в малкия си джоб и училището на властта - Италианския лицей в Горна баня. Тамошните ученици са успели да заемат почетното 10-о място с представянето си. Класацията на десетте най-добри школа у нас все пак се оглавява от училище в столицата - Американския колеж. Престижното школо обаче не е държавно и влизането в него става с железни препитвания. Освен първото място София е взела и златния медал за най-слабо школо. Той е собственост на Професионалната гимназия по подемна, строителна и транспортна техника. Възпитаниците му дори с общи усилия не са успели да закърпят тройката. Средният им успех по родна реч е 2,89. Около тройката гравитират и школа и от други големи градове като Бургас, Хасково и Плевен. Изненадващо, на общинско ниво най-добре са се представили в Челопеч. Ихтиман, Стрелча и Бяла са другите общини отличници. Най-много "двойкаджии" има в област Монтана. Цели три населени места там са в листата на най-слабите. Тенденциите показват, че за съжаление именно професионалното образование е най-слабо, обобщи още министър Вълчев. Очевидно това са техникуми, които берат душа - с по 1-2 паралелки, а ние не събираме сили да ги реорганизираме. Въпрос на воля е дали да ги поддържаме на системи още няколко години, или още сега да ги закрием и да дадем шанс на учениците оттам да се преместят в по-голямо и добро училище, коментира просветният министър. Цифрите сочат, че в техникумите средният успех е малко над четворка. При общообразователните училища успехът е средно 4,49, а в школата по изкуствата - 4,81. Най-добре на матурите са се представили децата от профилираните математически и езикови гимназии, които са заковали средно 5,30 на препитването.
С данните от матурите лъсна и друга нелицеприятна истина. Че оценките на голяма част от родните абитуриенти са надути поне с една единица. Сравнение между оценките на випуск 2007 и постигнатото на матурите от една година по-малките ученици сочи, че бележките по история се разминават с над единица. Близо с толкова са надути и оценките по география. Най-трагично е положението с философията, където бонусът за учениците е цяла единица и половина. Още следващата седмица от просветното ведомство ще започнат съпоставка и на записаното в тазгодишните дипломи и матурите. Сигурен съм, че в тези училища, където едва са закачили тройката, оценката ще е поне 4, коментира просветният шеф. Вълчев съобщи, че тази година - като за първи път, учителите няма да бъдат санкционирани за подобни разминавания. Когато от следващата учебна година обаче влезе третият стълб за диференцирано заплащане на учителите, матурите ще имат сериозно значение, допълни Вълчев.
Теодора Йолчева
цитирай
6. avangardi - Децата не умеят да пишат
19.06.2008 05:52
Даниел Вълчев, образователен министър
Сред най-лошите неща, които показаха матурите, са различията между видовете училища. Най-притеснителен е фактът, че 36 на сто от абитуриентите не са написали и ред на съчинението по литература. 44% от явилите се на история също не са писали. Справят се добре на затворените въпроси. Учениците имат трудности при работа с въпросите с писането на текст, с излагането и аргументирането на теза. Има незадоволителни резултати от учебните предмети, свързани по-тясно с въпросите за себеразбирането, формирането в учениците на ценностна скала, отношение към другите, към света и страната.

Нова оценка - Пълна нула

Незнанието вече има нови измерения: "Пълна нула." Нестандартният термин бе въведен от образователния министър Даниел Вълчев. Общо 38 са абитуриентите в страната, които нямат нито една точка на матурата. Крайно съм учуден, това дори теоретично е трудно, умуваше просветният шеф над "нуладжиите". Общо 1407 пък са зрелостниците, които са изкарали "слаб 2" и на двете матури. Изкараните двойки на всички препитвания са 8920. 129 пък са абитуриентите вундеркинди, които са се отчели с пълна шестица и на двата зрелостни изпита.
цитирай
7. avangardi - 12-и клас с три шанса за висше
19.06.2008 05:55

Напук на негодуванието на абитуриентите, зрелостните изпити вдигат тройно шансовете им да бъдат приети във висше училище. Общо 32 са университетите, които приемат зрелостния изпит като балообразуваща или входна оценка. Отделно кандидатите имат правото да се явят на предварителна и редовна изпитна сесия. Това вдига шансовете им за висше тройно. Ще зачитаме най-високата изкарана оценка от трите за вход, гарантираха от столичния Технически университет. В СУ матурата ще измести изцяло препитванията в 20 от специалностите. Матурите ще са вход за педагогическите, химическите, физическите и философските специалности на Алма матер. Три пъти матура или 4 пъти изпит пък е изборът пред кандидатстващите в столичния Университет по архитектура. Сметките сочат, че на бъдещите архитекти може да им излезе по-печелившо да умножат високите оценки от матурата по три вместо по четири- сравнително по-ниските резултати от препитванията. Отличниците от зрелостните изпити пък отсега могат да се поздравят със студентска книжка в Шуменския, Русенския, Югозападния, Тракийския и Минногеоложкия университет. Там оценките от препитванията вкарват от раз без никакви формули. Разбира се, и при нас ще се взима най-силната оценка на кандидата, поясниха от учебния отдел на МГУ.
Зрелостните изпити масово служат за вход и за частните университети в София, Варна и Бургас. Единствените, които отказаха да признаят препитванията под каквато и да е форма, са висшите училища по изкуства - НАТФИЗ, Художествената и Музикалната академия.
Теодора Йолчева
цитирай
8. анонимен - матури
27.06.2008 15:27
учители даже и директори подсказваха на учениците си затова има училища като соу христо ботев карнобат неграмотни а на матурата имат 4.5 5.....
цитирай
9. анонимен - матури
27.06.2008 15:29
лълна безмислица са матурите
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: avangardi
Категория: Изкуство
Прочетен: 8367195
Постинги: 1981
Коментари: 10406
Гласове: 95966
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930